Kunnen je darmen erg van streek raken als je al lange tijd vegetariër bent en dan plotseling vlees eet?

Eerst moet ik dit hierbij vertellen: ik heb een lactose- en tarwe intolerantie. Dit is pas sinds kort bekend, dus ik ben hier nu zo'n 4 weken mee aan het experimenteren, maar tot nu toe werkt het echt goed, vrijwel geen last meer van mijn darmen gehad (dat kreeg ik dus van lactose en tarwe).

Maar nu heb ik zaterdagavond lasagnette gegeten (zo'n Knorr pak waar je alleen maar melk en groenten enz bij hoeft te doen).
Ik heb de lasagnette gemaakt met tarwevrije fusilli, lactosevrije melk en vegetarisch gehakt.
Prima voor mijn dieet zou je dus denken. Maar sinds toen heb ik dus enorme last van mijn darmen.
Nu ben ik de ingrediënten van de saus na gaan kijken, en zie ik tot mijn verbazing & schrik dat er spekstukjes in zitten!!! Ik heb dus vlees gegeten! Waarschijnlijk wel maar heel weinig want ja het is zo'n zakje aanmaaksaus die je met meerdere personen deelt, en ik heb er ook echt niks van geproefd.
Maar nu vraag ik mij dus af, zouden mijn darmen daardoor van streek kunnen zijn? Ik ben ruim 9 jaar vegetariër.

Ik wil dit graag weten omdat ik me dus echt super goed aan dat dieet hou, en je zult begrijpen dat lactose- en tarwe- en vleesvrij eten best moeilijk te vinden is. Dus ik wil me niet voor niets aan dit dieet houden.. En ik wil dus super graag weten of het van het vlees kán komen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Van de spekstukje zul je geen last hebben ; dat zijn meer 'sporen van spek'. Maar die pakjes mix bevatten vrijwel altijd wel melkpoeder (lactose) en allerlei chemische toevoegingen, en daar kun je dus wel goed last van hebben. In deze zit trouwens ook tarwebloem (gluten), dus dikke kans dat dat de boosdoener is. Ook zijn ingrediënten als ui en dergelijke grotere potentiele boosdoeners.

Je zou trouwens ook niet de eerste zijn die van de tomatensaus last heeft ; ik eb dat eerder geoord van met name mensen met darmklachten, dat macaroni, spaghetti en dergelijke er flink in kunnen hakken.

Maarja, uitsluiten kan ik het natuurlijk ook niet ; elk ingredient kan een potentiele veroorzaker zijn, en als je het zeker wilt weten, kun je volgende keer beter op safe spelen en de lasagne helemaal zelf maken. Heb je er dan weer last van, dan ligt het in elk geval niet aan de mix.

In de mix zit :

Tomaat, tarwebloem (!!), aardappelzetmeel, zout, aroma, suiker, natuurlijk mineraalzout**, ui, plantaardige olie, rozemarijn, knoflook, gistextract, maltodextrine, cayennepeper, peterselie, dille, oregano, foelie, witte peper, sojasaus (maltodextrine, zout, sojaboon, tarwe), tijm, plantaardig vet, fructose, rookaroma.

Spekjes zie ik er trouwens niet in zitten. Dit is de ingredientenlijst van Knorr zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo zie je maar dat vers koken niet alleen lekkerder is maar ook veel beter. Deze lasagne smaakt ook heel bloemig. Heel erg ranzig. + trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het is zo simpel ; wat kruiden, wat room, tomaten kun je eventueel nog best uit blik gebruiken trouwens. Met pakjes en zakjes betaal je eigenlijk heel veel geld voor een schep zout met een theelepel kruiden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens! VERS is the word! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt! Maak normaal ook altijd zo'n dingen vers, maar een huisgenootje wilde nu super graag lasagnette dus ja hadden we dat pakje dus gekocht ;)
Maar als ik die ingredientenlijst zie, kan het inderdaad ook goed daarvan komen. Beter checken de volgende keer. Bedankt voor het antwoord in ieder geval!

Andere antwoorden (1)

Ja dat kan zeker. :-s

Ik ben 'flexitariër' (niet echt vegatarisch) en eet maar zelden vlees. Daar voel ik me gewoon beter bij. Maar heel soms heb ik zó'n zin in vlees ..en dan eet ik dat ook. 9 van de 10 heb ik daar de volgende dag last van - ook al koop ik het biologisch bij de scharrelslager. Vooral veel kramp.

Eerlijk gezegd dat ik dat er in het pakje van Knorr ook wel het e.e.a. zit wat je liever niet zou eten hoor. En melk (lactosevrij of niet) vind ik persoonlijk ook geen aanrader. Maar dat is verder natuurlijk geheel aan jou. Succes met je dieet!