Een lekker recept met seitan?

Wat maken jullie zoal klaar met seiten?
Het wordt vaak gebruikt in de vegetarische keuken, maar ik vind het moeilijk om er iets lekkers mee te maken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Hier 61 recepten met seitan. Daar MOET iets lekkers voor je bijzitten.

Groentelasagne met seitan
Bereidingstijd:30-60 minuten Gang:HoofdgerechtKeuken:Vegetarische keukenSmaak:HartigTechniek:Bakken in ovenSoort gerecht:HoofdgerechtUit eigen keuken:Nee (i)Ingrediënten voor 4 personen
-200 g volkorenlasagne
-150 g seitan
-4 wortelen
-2 preistengels
-4 tomaten (ontveld)
-2 uien
-2 tenen knoflook
-50 g gemalen Emmenthaler
-3 el olijfolie
-1 laurierblad
-1 el oregano
-2 th lepels Provencaalse kruiden
-peper en zout

Voorbereiding
-breng water aan de kook met 1 el olijfolie en kook de lasagne (10 a 20 min)
-was de prei en wortelen en snij ze fijn
-snij de seitan in stukjes
-snipper de ui

Bereidingswijze
-verwarm de olijfolie en fruit de ui en de geperste knoflook
-voeg de seitan toe en bak kort
-bestrooi met peper en voeg de wortelen en prei, een weinig water en laurier toe en laat gaar stoven, pas dan de tomaten toevoegen en de kruiden
-laat de gare groenten uitlekken en vang het vocht op
-olie een ovenschaal in en leg daarin een laag lasagne en leg erop een laag groenten
-afdekken met een laag lasagne, groenten en eindig met lasagne
-maak een bechamelsaus en gebruik hiervoor naast melk ook het kookvocht van de groenten (de saus kleurt roze door de tomaten)
-voeg de room bij de saus en breng ze op smaak
-giet de saus als laatste over de lasagne
-bestrooi met de kaas en schuif 10 min in een hete oven van 200?C

Serveertips
Warm serveren

http://www.smulweb.nl/zoeken/?query=seitan&type=recept
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Seitan met satésaus

Ingredienten:
Oosterse roerbak- of wokolie
3 tenen knoflook uit de knijper
2 kleine uien of 1 grote, gehakt
kerriepoeder
6-8 el pindakaas
half kopje melk
3 el sojasaus of ketjap
1 pot seitan

kroepoek
sperziebonen
(bruine) rijst

Seitan is een eiwitrijke vleesvervanger gemaakt uit de gluten -de eiwitten- uit tarwemeel. Voor doordeweekse, snel gemaakte gerechten kun je met deze seitan alle kanten op. Rijg de seitan bijvoorbeeld aan spiesjes, gril ze even in de grilpan of in de oven en geef de pindasaus er apart bij. Of roer de seitan-satésaus door pasta met broccoliroosjes en ringetjes bosui.

Verhit 3 eetlepels wokolie en fruit daarin de knoflook en de gehakte ui. Voeg de kerriepoeder toe en laat nog 4 minuten zachtjes fruiten totdat de ui glazig ziet. Voeg 6-8 eetlepels pindakaas toe, een half kopje melk en 3 eetlepels sojasaus of ketjap (zoeter). Roer de saus glad en proef. Als je het pittiger wilt, voeg dan een theelepel sambal (of naar wens) toe. Wil je de saus dunner, voeg dan wat groentenbouillon of water toe.

Laat de seitan uitlekken, voeg toe aan de saus en laat nog twee minuten meepruttelen.

Lekker met (bruine) rijst, kroepoek, sperzieboontjes of broccoli.

Bereidingstijd: 15-20 minuten
Voor: 4-6 personen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik het vaak, het is vrij neutraal van smaak.
Je kan het ook uitbakken (in kleine blokjes gesneden) in wat olijfolie, wat knoflook en een scheut ketjap (en evt. een klein beetje honing). Heerlijk door de salade of door een stamppot.
Of snij er dunne plakken van, marinade erover (bijvoorbeeld wat curry), even een uurtje in laten trekken en dan grillen (onder de grill in de oven, of in de grillpan). Lekker pittig!

Toegevoegd na 2 minuten:
Sommige seitan hoef je niet in plakken te snijden, ze zijn al gesneden..

En nog een lekker recept: ik maak er wel eens een soort gyros van, met pittige kruiden, een knoflooksaus etc. Heerlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, tempeh bedoel ik niet, wel echt seitan uit een pot. Hier zie je altijd die soorten in stukjes, maar ik heb ook wel eens een pot gehad met 1 grote brok erin, in Duitsland is deze verkrijgbaar.
Ik maak zelf vaak een versimpelde variatie op dit recept.. echt zalig!
pecan-crusted seitan
uit the Kind diet van Alicia silverstone

De hoeveelheden zijn voor 10 p.. dus je moet even dele, gokken voor de juiste hoeveelheden. Ik doe altijd maar wat op gevoel

Voor de marinade
1 potje tomatenpasta
½ cup umeboshi azijn
1 cup sinaasappelsap (degene die het toetje maakt heeft de sinaasappels)
½ cup shoyu
½ cup verse peterselie
2 eetlepels gedroogde dragon
2 eetlepels verse rozemarijn
¼ cup knoflook

Voor de korst
4 kopjes bloem
1 theelepel zout
1 telep peper
2 kopjes gemalen pecannoten
2 eetlepels verse rozemarijn

Bakken
½ cup olie

Maak een marinade door alle ingrediënten voor de marinade te mengen
Meng de marinade met de seitan.

Mix alle ingrediënten voor de korst
Haal de gemarineerde stukjes seitan door het korstmengsel.

Bak de stukjes seitan in de koekenpan 2 a 3 minuten per kant.

Ik doe zelf gewoon de seitan na het koken in een marinade van tomatenketchup, sojasaus, rozemarijn en knoflook, wat ik vervolgens door een mengsel van bloem en gistvlokken haal en dan bak. (Ik raad sowieso aan de pecannoten eruit te laten omdat je die toch niet echt terugproefd in de korst en het is best duur. Vooral als je alles net als ik biologisch doet..)
Dan doe ik er ook nog een supersimpel pindasausje bij op basis van pindakaas, kokosmelk, sojasaus, sambal en citroensap

Echt goddelijk en heel makkelijk