Chocola wordt gemaakt van cacaobonen, uit die bonen kun je grote brokken harde cacao halen. Daarvan maken ze cacaopoeder, als dat klaar is wordt er suiker, melkpoeder en cacaoboter in gedaan. Het is dan heel nog heel modderig daarom wordt het fijngemalen in een warme mengmachine. Daarna gaat het in warme bakken van 50 graden Celsius. Dan wordt het in vormen gegoten bijvoorbeeld : repen of letters.Als er noten of iets anders in moet doen ze dat voor dat ze het in gaan gieten. Dan wordt de lucht in de chocola er op een lopende band uitgetild. Witte chocola wordt alleen van cacaoboter gemaakt, en niet van cacaopoeder. Daarna kan de chocola afkoelen, als chocola is afkoelt gaat het iets krimpen, dus chocola is altijd kleiner dan het gemaakt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vruchten van de cacaoboom worden geoogst en gefermenteerd. (gedroogd en dan wordt door een natuurlijk afbraakproces de celwand v.d. boor doorbroken, de kiem van het zaad gedood en daardoor wordt de bitterheid weggenomen, het is eigenlijk 'gisten')
Na 5-8 dagen wordt het fermentatieproces beëindigd en worden de bonen gedroogd.
Deze bonen worden dan naar de chocoladefabrieken over de hele wereld gebracht.
De cacaobonen leveren 3 producten op voor de choco-industrie;
cacaomassa,
cacaoboter,
cacaopoeder.
Door de cacaokernen te vermalen, ontstaat de vloeibare cacaomassa, doordat het celweefsen waarin het cacaovet zich in vaste vorm bevindt, wordt verscheurd.
Door de wrijving ontstaat warmte en dit vaste vet wordt dan vloeibaar. Deze massa bestaat dus uit vaste cacaodeeltjes en cacaovet en die geven dus de typische bruine kleur.
Om er nu echt chocolade van te maken moeten er weer grondstoffen aan worden toegevoegd om er een lekker smaak aan te geven.
Alle ingrediënten ( cacaovet,cacaomassa, melkpoeder, lecithine, suiker en vanille) worden nauwkeurig afgewogen en op het juiste moment vermengd. Hiervoor moet het vet vloeibaar blijven en wordt het verwarmd( want als het afkoelt stolt chocolade nl). Deze massa wordt nu intens vermengd zodat een homogeen chocoladedeeg ontstaat. Hierna wordt het deeg fijngemalen door zg. 'walsen'. Hierdoor krijgt de chocolade de zalvige, niet korrelige structuur en een zeer homogene smaak.
Hierna komt het nog urenlang in grote ketels die het langdurig kneden en roeren waardoor weer warmte ontstaat. Hierna wordt het getempereerd (met verschillende temperaturen verwerkt)en uiteindelijk in vorm gegoten en gekoeld. Als laatste wordt het dan verpakt en verscheept.

Toegevoegd na 2 minuten:
corr;de celwand van de boon.,ook celweefsen moet celweefsel zijn.
12 jaar geleden
Chocolade wordt gefabriceerd met cacaogranen afkomstig uit de vrucht van de cacaoboom. De cacaobomen groeien meestal in de landen van het evenaarsgebied.

Na de oogst worden de granen eerst gedroogd in de zon en daarna naar de chocoladefabrieken gestuurd. Daar worden de granen geroosterd en gemalen tot cacaopoeder of geperst om cacaoboter te maken.

Chocolade is tenslotte een mengeling van cacaopoeder, cacaoboter, melk en suiker. De kleur wordt vastgesteld door de verhouding van ieder ingrediënt. :

Zwarte chocolade bevat 70% cacao.
Melkchocolade bevat een groot percentage melkpoeder.
Witte chocolade wordt alleen met cacaoboter gemaakt.

De kwaliteit van de chocolade hangt af van de cacaogranen en de verhouding van de ingrediënten. Zij stellen geur, kleur en smaak vast.