Is vegetarisch zijn ongezonder dan wanneer je gewoon vlees eet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vegetarisch ZIJN is inderdaad zeer ongezond ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, inderdaad. En onmogelijk. Als mensen vragen of ik vegetarisch ben, zeg ik altijd nee, ik besta nog steeds uit vlees. Ik eet het alleen niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit is mijn kijk erop, maar ik weet niet of het klopt hoor. Ik denk dat vegetarisme gezonder is dan 'alleseter' zijn. Maar pescotarisme (geen vlees maar wel vis eten), is denk ik nog het gezondst. Omdat vlees volgens mij vooral 'krachtvoer' is, maar vis bevat van alle voedingsmiddelen het meest Omega 3, wat het lichaam schijnbaar niet zelf aan kan maken.
(Ikzelf ben trouwens jarenlang vegetariër geweest. Maar nou eet ik heel soms biologische zalm en scholfilet van het merk GIJS. Eén van de weinige vissoorten die verdoofd worden voor de slacht).

Antwoorden (7)

Nee vegetariër zijn is niet ongezonder dan wanneer je gewoon vlees eet. Alleen krijg je bepaalde vitaminen die in vlees zitten niet binnen maar daar zijn bepaalde vervangende producten voor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als vleeseter zitten wij steeds met 2 kilo onverteerd vlees in onze darmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus ja het is ongezonder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus nee, het is niet ongezonder. Dat is zoiets als zeggen dat het niet eten van sinaasappels (maar wel vitamine C binnen krijgen met kiwi's) ongezonder is dan wel sinaasappels eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet zo dat je die voedingsstoffen (het gaat niet om vitamines, eerder om mineralen) niet binnenkrijgt als vegetarier en dus per se vervangende producten moet eten. Als je bijvoorbeeld peulvruchten, zaden en noten gebruikt, kan je al die voedingsstoffen makkelijk binnenkrijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is maar wat je ziet als vervangende producten. Als je referentiekader vlees eten is, dan zijn peulvruchten, zaden en noten óók 'vervangende' producten. Net zoals in mijn eerdere reactie de kiwi de sinaasappel vervangt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nog kaas, melk en eieren gebruikt, kan je verder gewoon vlees- en visloos leven.
Op beide manieren kun je zowel gezond als ongezond eten. Het gaat erom de benodigde voedingsstoffen in voldoende mate binnen te krijgen maar ook weer niet meer dan nodig is. In het algemeen gesproken zouden vegetariërs gemiddeld iets gezonder kunnen leven dan niet-vegetariërs maar dat komt vooral omdat ze vaker bewust voor hun leefwijze kiezen en zich daarom meer verdiept hebben in de gezondheidsaspecten van voeding. Verreweg de meeste vegetariërs vinden vlees eten niet gewoon maar ik hou het er voorlopig op dat mensen alleseters zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, alleseters! + Eet van het land en eet uit de zee. Vlees, vis, groente, fruit, noten etcetera. Indien je groepen uitsluit kun je daar lang op overleven, maar ondertussen wel tekorten opbouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleseters met ethisch besef. Dus ontwikkelen wij het besef tussen goed en kwaad. En ontdekken wij de nadelen van milieuvervuiling, energieverspilling en de niet bepaald economische weg van het eten van vlees. Voor het eten van vlees is geen toekomst weggelegd. De gezondheid, economie en het milieu zullen er aan ten onder gaan als we door blijven gaan met het eten van vlees. Mogelijk wordt dit gelijk door jullie als onzin afgedaan, maar denk er maar eens over na.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ Arno niet mee eens, varkens zijn verwerkers van afval stromen, overschotten uit de humane voedingsindustrie.
de varkens maken van laagwaardige eiwitten, hoogwaardige eiwitten, die wij kunnen eten.
deze reststromen moeten anders naar de stort, en kosten dan geld
Nee hoor, het is (zeker tegenwoordig) prima mogelijk om alle nodige voedingsstoffen binnen te krijgen via vegetarisch eten. Wanneer je vegetarisch eten vergt het omschakelen even wat nadenken om ervoor te zorgen dat je volwaardige maaltijden eet, maar dat is een kwestie van wennen na een leven lang gewend te zijn geweest aan het samenstellen van maaltijden rond een stuk vlees.

Het hele beeld dat sommige mensen hebben van vegetariërs - mager, bleek, dof haar en natuurlijk vale kleding van hennep en sandalen met daarin geitenharen sokken - is een cliché dat heel weinig met de werkelijkheid te maken heeft. Ik kom zulke vegetariërs tenminste nooit tegen. En ook als mensen mij zien zullen de termen 'Hollands glorie' en 'bourgondiër' eerder bij ze opkomen dan 'bleke vegetariër'.

Natuurlijk kán het wel, ongezond vegetarisch eten. Maar dat is niet anders dan dat je ook prima ongezond kunt eten inclusief stukken beest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet gezonder ook niet ongezonder maar vlees is denk ik wel beter ( ik hou er niet echt van )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom denk je dat vlees beter is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt wel voedsel dat vlees 'vervangt' maar ik weet niet of het goed is om op alleen vegetarisch voedsel te eten.. Maar misschien heb ik het fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie mijn antwoord: het is prima mogelijk om met vegetarisch eten alles binnen te krijgen wat je nodig hebt. En dat is uiteindelijk waar het om gaat.
Vegetarisch eten is een beetje link, want je moet wel beseffen dat je bepaalde voedingsstoffen (cobalamine, ijzer) wat minder binnenkrijgt. Je zou er voor kunnen kiezen af en toe een harinkje te eten of inderdaad deze voedingsmiddelen aan te vullen. Het lijkt mij gezonder om af en toe wat dierlijk voedsel te eten, aangezien dat mogelijk ook nog andere stoffen bevat die min of meer essentieel zijn.

Ik bestrijd niet dat vegetarisch eten in een uitgebalanceerd menu even gezond kan zijn, maar ik ken mensen die bijvoorbeeld niet zwanger werden of in een klap helemaal uitgeput waren door gebrek aan vitamine B12. Daarom ben ik van mening dat een menu dat ook wat dierlijke producten bevat wat gezonder is. Als je problemen hebt met het bewustzijn van dieren, dan zou je er nog voor kunnen kiezen om af en toe mosselen of oesters te eten.

De cijfers en meningen zijn echter nogal verdeeld en er zijn ook weer onderzoeken die aantonen dat vegetariers geen ijzer- of cobalaminegebrek hebben in vergelijking tot de populatie als geheel. Dit zou kunnen komen doordat vegetariers een meer bewuste en gevarieerde voeding hebben en niet uitsluitend van frites met kipnuggets leven.

De gezondheidsvoordelen van een vegetarisch dieet zullen ook wel opwegen tegen de nadelen, minder calorieen suikers en verzadigde vetten is zonder twijfel goed voor hart en bloedvaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is niet per definitie ongezonder want: citaat van vegetariërs.nl "Gezond én (h)eerlijk eten gaan hand in hand. De Nederlandse Vegetariërsbond heeft een V-schijf ontwikkeld voor de bewuste consument die kiest voor lekker en gezond eten zonder vlees en vis of af en toe eens een dagje zonder. En waarom zou je dat niet doen? Als je je houdt aan deze schijf weet je zeker dat je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt.

Wereldwijd eten miljoenen mensen vegetarisch. Mensen met een vegetarische leefwijze hebben gemiddeld een gezonder lichaamsgewicht dan niet-vegetariërs.
Een vegetarische voeding vermindert bovendien de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten. Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat een voeding met veel vlees ongezond is omdat die onder andere te veel slecht vet bevat.

Een goed samengestelde, gevarieerde vegetarische voeding levert kortom de dagelijks benodigde hoeveelheid van alle noodzakelijke voedingsstoffen in ruime mate en het is nog lekker ook! Bestel de papieren versie, of Download de V-schijf (pdf-formaat)" einde citaat.

Nog een citaat, nu van vitamine-info.nl: "Bij een goed samengestelde vegetarische maaltijd is het mogelijk om zonder vlees of vis alle benodigde vitamines en mineralen binnen te krijgen. Maar er zijn wel een paar aandachtspunten. Dit zijn vitamine B12 en ijzer.

Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten, zoals vlees, vis, zuivel en eieren. Daarom moeten vegetariërs dagelijks zuivel (en eieren) gebruiken. Plantaardig ijzer wordt moeilijker opgenomen dan dierlijk ijzer. Daarom ligt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor ijzer bij vegetariërs anderhalf keer hoger dan bij mensen die wel vlees eten. Maar er zijn voldoende plantaardige ijzerbronnen om in de behoefte te voorzien. Bovendien wordt geadviseerd om bij elke maaltijd vitamine C te eten. Dit zorgt ervoor dat het lichaam ijzer uit plantaardige producten beter opneemt. Koffie, thee, rode wijn, oxaalzuurrijke groenten en fytinezuur remmen de ijzeropname. Deze kun je als vegetariër dus beter niet in combinatie met ijzerrijke plantaardige voedingsmiddelen eten.

Naast ijzer en vitamine B12 is vlees ook een belangrijke leverancier van eiwit, zink, vitamine D en verschillende B-vitamines. Een goede vervangende bron van deze voedingsstoffen is bij vegetariërs belangrijk.

Supplementen
Vegetariërs hoeven in principe geen extra vitamines of mineralen te gebruiken, mits ze voldoende en gevarieerd genoeg eten." einde citaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals velen hiervoor al zeiden is het een beetje opletten of je bij vegetarisch eten wel genoeg gezonde vleesvervangers eet. Veel van de sojaproducten in de supermarkt hebben B12 toegevoegd.
Persoonlijk vind ik een vegetarisch maaltijd gezonder. Toen ik vegetarisch begon te eten ben ik twee jaar lang niet verkouden of grieperig geweest, terwijl ik ontzettend vaak voorhoofds- en bijholteontstekingen had.