Waarom zal een vegetariër geen vlees maaltijd koken voor zijn/haar bezoek?

Als er een vegetarier op bezoek komt kook ik vegetarisch voor hem waarom kookt deze vegetarier geen vlees maaltijd als ik bij hem/haar op bezoek kom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Antwoorden (14)

Omdat jij allebei kan eten, vegetarisch en niet vegatarisch, hij alleen maar vegetagisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou hij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou hij ? Wat dacht te van gastvrijheid ?
Hij kan bij mij ook gewoon met de pot mee-eten en het vlees laten staan, maar ik doe OOK extra moeite, toch ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet eens vragen waarom deze persoon vegetariër is.
Het kan goed zijn omdat hij/zij tegen het doden van dieren is.
Nou, en als je dat bent is het niet z'n pretje om dan een stukje vlees in de pan te hebben liggen, ook al eet je het zelf niet op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan zijn, maar dan is het wel ZIJN keus, en het is nog steeds een feit dat de meeste mensen WEL vlees eten, al verschuift het tolerantiespectrum langzaam. Ik ben helemaal gastvrijheid en proberen rekening te houden met je gasten, maar soms is dat wel HEEL eenzijdig. De vegetariër, maar ook de moslim of mensen met andere voedingsvoorschriften om niet-medische redenen willen wel heel graag dat er rekening met hen gehouden wordt, maar vice versa is daar vaak bitter weinig van te merken. (Ik speel nu wel een beetje advocaat van de duivel hoor, want ik ben ook zon muts die zich in alle bochten wringt om te zorgen dat iedereen van haar tafel mee kan eten, hoe absurd de voedselvoorkeur ook, maar ergens is het krom. Een antiroker moet bij mij op visite ook niet denken dat ik voor hem niet ga roken in mijn eigen huis. Bij een astmapatient of baby ligt dat weer anders natuurlijk.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ , zo is het ( en ik kan mijn bezorgdheid bij deze vraag weer laten rusten < is dat de reden geweest waarom zo weinig mensen bij mij thuis komen eten ? > gelukkig ) .
Dat is een keuze, die de betreffende vegetarier zelf maakt...

Zoals intussen waarschijnlijk bekend, leef ik mijn hele leven al vegetarisch, maar ik zie dat als 'mijn' keuze, om zo te willen leven. Een ander dring ik mijn keuze niet op, dus ik maak wél een vlees/kipgerecht klaar als ik eters krijg.

Ik heb een (blijkbaar) erg goed recept voor een curry met kippepoten : als ik voor 4 maak bij 2 eters is het altijd op...
En ik maak graag rijsttafel bij meer dan 2 gasten, dus dan is er ook altijd iets 'vlezigs'.

De eerste gast is gelijk aan de beurt : moet proeven....want kruiden kan je ruiken, maar zout/pedis niet, dus die moet dan 'keuren'.

Mijn huisdieren eten zoals de natuur het bedoeld heeft...
(IK ook, dus, want wij mensen zijn van nature geen jagers - dat kwam pas véél later in de evolutie)

Maar sommige vegetariers vinden het hanteren van vlees of het in de vleesafdeling of bij de slager staan zó akelig, dat ze het willen niet doen, zélfs niet voor hooggeëerde gasten..

En veel van mijn hoogeëerde gasten willen graag eens een echt 'lekkere' vega-maaltijd eten, dus verzoeken mij, géén extra spullen in huis te halen voor hen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
heel persoonlijk prima antwoord.
die min is onbegrijpelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb bij alle vragen over vegetarisme een vaste 'minner'....weet alleen niet, wie het is....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer kunnen we komen eten? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
totaal mee eens! ben ook al bijna heel mijn leven vegetraisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal eens +
Daar zijn verschillende redenen voor.
Hij ( zij ) kan het niet, omdat hij(zij) dat nooit bereid.
Omdat hij (zij) het niet lekker (geur ) om vlees te braden.
Hij (zij) kan uit principe geen vlees bereiden,als het toch
moet worden deze personen er ziek van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst even: sommige vegetariërs doen dit wel.
Waarom andere vegetariërs het niet doen, kan om verschillende redenen zijn.
Het kan zijn dat vlees bereiden teveel tegen hun principes in gaat, of dat zij het te vies vinden om te doen of in hun eigen huis vleesgeur te moeten ruiken.
Stel je voor dat jij iemand uitnodigt die een eetpatroon heeft waar jíj heel erg op tegen bent of van walgt, iemand die mensenvlees eet bijvoorbeeld of iemand die verse, zelfgeslachte vlees wil. Zou jij dan mensenvlees gaan bereiden of zelf een dier gaan slachten voor diegene?
Of iemand die graag harddrugs gebruikt, zou jij wat drugs hier en daar in de woonkamer neerleggen, zodat diegene zich welkom voelt als gast?
Of zeg je dan: "sorry, maar dat zijn dingen waar ik heel erg op tegen bent/die ik echt te vies vind, ik wil niet mijn eigen gevoel zover verloochenen om maar gastvrij te zijn"?
(Ik weet natuurlijk niet waar jij op tegen bent of van walgt, verzin zelf maar extra voorbeelden die op jou van toepassing zijn)

Daarnaast betekent een vleesmaaltijd dat diegene daar zelf niet van kan mee-eten, dus moet diegene 2 aparte dingen koken, dat is niet altijd erg praktisch.
Een vegetariër zou daar ook voor kunnen kiezen omdat diegene heel enthousiast is over vegetarisch eten en dat met jou wil delen, jou eens laten proeven wat voor lekkers hij/zij kan maken zónder vlees.
En sommige vegetariërs weten niet hoe ze vlees moeten bereiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het een beetje anders bekijkt is het probleem ineens weg.

Jij zet de vegetariër niet iets voor dat hij (absoluut) niet wil eten.

De vegetariër zet jou (neem ik aan) niet iets voor dat je (absoluut) niet wilt eten.

Het gaat er dus niet om dat je de vegetariër geeft wat hij wil maar dat jij van hem/haar niet krijgt wat je wilt, maar dat je elkaar allebei niet iets opdringt wat je niet wilt eten.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, als ze me tofu of zoiets ranzigs voor gaan zetten, doet-ie dat wel degelijk hoor ! Er zijn ook hele lekkere vegetarische maaltijden, ook zonder vleesvervanger. Sterker nog : liever geen vlees dan een vleesvervanger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volledig eens met Marleen...
rose
13 jaar geleden
Ja, Marleen, dat kan. Maar jou iets voorzetten wat je niet wilt eten is toch niet echt aardig. Het kan best zijn dat jij die ervaring hebt, maar daar gaat het hier niet om. De vraag is immers of een vegetariër, als jij hem trakteert op eten zonder vlees, jou op eten mét vlees moet trakteren. En dat hoeft natuurlijk niet. Als jij bij mij thee krijgt omdat je nooit koffie drinkt, betekent dat niet dat jij voor mij 18 jaar oude malt-whisky in huis moet halen omdat ik dat thuis ook drink. Wel, als ik net zo voorkomend wil zijn, dat ik jou geen alcohol-vrij bier voorzet als je dat echt niet wil drinken.
rose
13 jaar geleden
Sorry, mijn verhaal is op het eind enigszins in de war geraakt... "Wel, als je net zo voorkomend wilt zijn, dat je mij geen alcohol-vrij bier voorzet als ik dat echt niet wil drinken."
rose
13 jaar geleden
Overigens: "liever geen vlees dan een vleesvervanger" een vleesvervanger is toch geen vlees?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel gewoon : liever echt helemaal zonder vlees, dan iets wat je normaliter met vlees eet, maar dan met een vleesvervanger.
Hier nog een vergelijking. Stel je krijgt een moslim op bezoek. Die zet je geen varkensvlees voor, vanwege zijn geloof.
Maar een moslim zal ook jou geen varkensvlees te eten geven. Ook vanwege zijn geloof.

Nu zal dit voor vegetariërs inderdaad uitmaken waarom en hoe lang ze vegetariër zijn. Als ze tegen het doden van dieren zijn, alleen omdat ze "lekker" zijn, zullen ze jou geen vlees geven.
Zijn ze het vanwege hun eigen gezondheid, dan kan ik mij voorstellen, dat ze mogelijk jouw wel (biologisch) vlees geven als je er om vraagt.

Maar er zijn zoveel redenen om geen vlees te eten, en even zoveel redenen om aan gasten wel of geen vlees te geven. Bij mij krijg je lekker eten. Ik denk dat dat het belangrijkste is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel hangt van betreffende vegetarier af. Ik ken mensen die om medische reden zelf geen vlees eten en het wel voor gasten klaarmaken overigens.

Ook ken ik mensen die geen vlees willen omdat ze dat ongezond vinden (antibiotica , groeihormonen van de bio industrie etc.)
Dezen zullen de geëerde gast GEEN ongezond eten willen voorzetten, dat is in hun ogen een belediging richting gast, en maken derhalve vegetarisch eten klaar.

Als je alleen vegetarisch eet omdat je het zielig vind voor de dieren in de bio industrie dan kan je het ook niet over je hart verkrijgen om voor anderen wel een beest uit de bio industrie klaar te maken. (En de in dit geval wel mogelijke wildbraad valt juist weer bij anderen vaak verkeerd)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een vegetarier geen vleesmaaltijd voor je kookt als je bij hem eet mag je blij zijn! Ikzelf eet wel vis maar geen ander vlees en geloof me: het wordt niks als ik vlees bereid. 27 jaar geleden deed ik dat voor het laatst...dus geloof me maar: jij eet bij mij veel liever een goed bereide vegetarische maaltijd ;-)
Maar als ik van te voren weet dat jij toch heel graag vlees wilt eten, maak ik een lekker stamppotje, jij met rookworst en ik met rooktofu.
Mjammie!
13 jaar geleden
Omdat dat geen eerlijke vergelijking is. Dus jij respecteert de wens van de vegetariër in jouw huis, maar niet in zijn huis? Dát is raar!

Als je bij mij thuis komt eten, maak ik lékker eten voor je klaar. Zonder beest. En als jij dan weer geen suiker/zuivel/aardappelen/soja/spruitjes/champignons wil, hou ik dáár weer rekening mee. Maar mijn redenen om niet verantwoordelijk te willen zijn voor het slachten van beesten, blijven gewoon bestaan als jij komt eten.

Kun je niet zonder je biefstukje, dan zul je dat zelf mee moeten nemen. Dan kom je trouwens wel wat tekort. Dat biefstukje kun je namelijk iedere dag eten, mijn kookkunsten niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi uitgelegd +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal mee eens! had niet duidelijker uitgelegd kunnen worden volgensmij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Hoe laat wordt het eten geserveerd SuzyQ? ;-)
je hebt ook vegetarishe burgers of dingen die ook gewoon echt naar vlees smaken.. zoek uit wat je lekker vind en zorg dat diegene dat voor je maakt.. zodat hij/zij geen vlees moet klaarmaken.. en jij toch het idee hebt dat je vlees eet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat een vegetariër geen geld uit wilt geven aan dierenleed, niet medeverantwoordelijk wil zijn en omdat ie jou liever een gezonde lekkere maaltijd gunt, waarmee je geen dieren of het milieu schaad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf vegetarisch en als ik bij een ander op bezoek kom om te eten dan krijg ik altijd vegetarisch eten en de rest niet. Ik geef mezelf altijd gewoon vegetarisch eten en de rest krijgt vlees als mensen op bezoek komen (soms uitzonderen voor gezelligheid). Het ligt ook aan jezelf wat je wilt. Misschien wilt hij/zij geen vlees aanraken of vindt het niet prettig om ernaast te zitten.. Het is dus per persoon heel verschillend. De één serveert het wel en de ander niet. En dat moet je maar accepteren als je op bezoek komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw geweten komt niet in de knel als je bijvoorbeeld fruit of groente aan het snijden bent voor deze categorie mensen, daarnaast is de kans groot dat je de geuren die vrijkomen nog lekker vind ruiken ook;).

Andersom is dat veel vaker niet het geval, denk ik;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meesten vegetariers en veganisten willen niet hebben dat iemand in hun pannetje vlees of viswaren kookt,omdat stinkt dan door het hele huis heen.En het is echt goor als je als vegetarier of veganist weet dat iemand vlees of vis of ander dierlijke eten in je pan hebt laten koken.Ik ben zelf vegetarier en wil niet dat mensen in mijn pannen dierlijke producten te bereiden,dat is echt goor.