Is veganisme goed en nuttig?

Is het naar jouw mening nodig om geen eieren, zuivel, vlees of andere dierlijke producten te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor, heel goed, we vragen de leeuwen ook een krop sla te eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zijn geen leeuwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige antwoorders zeggen dat we omnivoor zijn. Misschien zijn we dat van ' nature'... Maar als een der weinige 'omnivoren' zouden wij er zelf voor kunnen kiezen niet langer aan dat label te (willen) voldoen.

Antwoorden (17)

Veganisme is niet goed en niet nuttig...

Het is arbitrair en door overtuiging bepaald...

Het is niet nodig, noch niet niet nodig... Het is aan persoonlijke voorkeur onderhevig... En alle twee even goed, als je jezelf er goed bij voelt, dan moet je het doen...

Je kunt nooit voortijdig een balans opmaken, voor niets en niemand niet...

Als het goed voelt, ik zeg: DOEN...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik neem aan dat niet nodig, noch nodig moet zijn: niet nodig, noch overbodig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt helemaal gelijk... :-)) Anne
Het is goed voor het milieu, minder koeien/varkens/kippen en meer planten is goed voor de co2 uitstoot
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veganisme is misschien prettig voor de potentiële prooien, maar als je als omnivoor op de wereld bent gekomen heb je dan als zodanig geen bestaansrecht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is ook typisch een vraag voor een omnivoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens heeft geen vlees NODIG.
Ik ben geen veganist maar om te roepen dat omnivorisme nodig is, is onzin. 'T heeft niks met bestaansrechts te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg niet dat een omnivoor persé vlees moet eten, ik vraag of hij als zodanig mag bestaan.
Mijn mening is:

Veganisme is niet goed en niet nuttig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf vegetariër dus ik kan me goed inleven in de idealen van een veganist. Al gaan veganisten nog een stapje verder dan ik. Maar ik ben wel van mening dat het iedereen zijn eigen keuze is. Ik ben op grond van ethische argumenten vegetariër geworden. Niet iedereen is even overtuigd van die argumenten en er zijn ook goede argumenten tegen. Zo is bijvoorbeeld een van de argumenten tegen veganisme. Veel veganisten eten producten op basis van soja. Om soja te planten kappen ze het regenwoud om. Wat misschien wel een raar maar valide punt is. Het gaat er dus om wat je zelf vind. Ik juich het toe als je vegetariër of veganist wordt maar respecteer andermans levenswijze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik al een keer eerder op je heb gereageerd, voor productie van vlees is zo'n 8 keer meer soja nodig dan dat je het rechtstreeks zou eten. Dus vlees eten is vele malen erger voor het regenwoud dan soja zelf eten. Dus een ongeldig argument tegen vegetarisme of veganisme.
Ik vind het onverantwoord. Alles met mate. Je doet je zelf te kort en dat kan nooit goed aflopen. En je verdiend er niets mee als alleen (misschien) een goed gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja want vlees is moord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind dat je moet doen wat je pretig vind
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar de vraag was dan eigenlijk: wat vind JIJ prettig?
Naar mijn mening wel, omdat 't kweken van dieren voor menselijke consumptie meer grondstoffen/landoppervlak kost dan als je alleen planten zou eten/verwerken - en omdat de Aarde al zwaar overbelast wordt. Nog beter zou 't zijn om humane manieren te bedenken/na te leven die als gevolg zou hebben dat de bevolking niet verder zou groeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens is omnivoor en heeft de keuze om plantaardig of dierlijk voedsel te consumeren, of een mix. Een veganist moet er wel voor zorgen genoeg vitamines en mineralen binnen te krijgen. Dat is lastiger, maar niet onmogelijk.
Veganisme is niet slecht of goed, maar het eten van planten in het algemeen heeft milieuvoordelen boven het eten van dieren. Een veganist verdient respect in zijn keuze.

Toegevoegd op 02-06-2009 15:22:06
naschrift: Een omnivoor betekent doorgaans dat een organisme zowel plantaardig als dierlijk materiaal eet, niet dat het organisme een keuze maakt in óf het een óf het ander. Een carnivoor of herbivoor krijgen via hun voeding alle benodigde stoffen wel binnen. Hier is hun hele spijsvertering op ingesteld. Omnivoren die alleen vlees eten of alleen plantaardig krijgen mogelijk niet alle benodigde bouwstoffen, vitamines en mineralen binnen. Juist door afwisselende voeding maak je de kans klein op eenzijdige voeding. Een veganist heeft veel minder keus aan beschikbare voedingsmiddelen dan een omnivoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens is omnivoor bij keuze. Zoals je eigenlijk zelf aan aangeeft.
Als ik denk aan veganisme denk ik aan overvolle uiers van koeien die bijna uit elkaar ploffen! Als de koe zijn eigen melk niet kwijt kan, is dat niet handig. Ik snap het idee achter veganisme, maar het is nou eenmaal natuurlijk om dieren te eten. Kijk maar naar voedselketens, die bestaan altijd uit dieren die elkaar eten. Daarnaast is het veganist- zijn ook nog een gevaar voor je eigen gezondheid, omdat je dan extra voedingsstoffen binnen moet zien te krijgen. Hieruit blijkt maar weer dat het tegen de natuur in is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik eet geen vlees, maar zonder zuivel zou ik niet kunnen.
Leren schoenen draag ik ook heel graag.

Als dieren goed verzorgd worden dan is er niets op tegen om dierlijke producten te gebruiken.
Ik vind dat het een persoonlijke keuze moet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen eten nu eenmaal vlees maar, nu we eenmaal zo ver zijn met veel dingen kunnen we ook de keuze maken om veganistisch tegaan eten. Ik vind veganistisch eten af en toe nog best lekker. Zelf ben ik het niet want je moet erg goed op je mineralen en vitaminen en ijzers letten. Doe je dit niet dan kan je er ernstige dingen aan overhouden. Dus weet wat je doet (en wat je eet).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed voor de dieren is het zeker, maar voor je gezondheid wat minder. Je mist toch belangrijke bouwstoffen. En je mist lekkere dingen (naar de meeste meningen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zuivel en vlees zijn bepaald niet nodig nee.
We zijn alleseters dat betekent dat we kunnen kiezen wat we eten. We zijn niet afhankelijk van vlees (zoals vleeseters dat wel zijn) We kunnen als alleseters gewoon volledig plantaardig leven. Zuivel is al helemaal een onnatuurlijke manier van mensenvoeding. Koeien zwanger maken om op die manier hun uiers vol met melk te krijgen en die melk niet aan hun kalfjes geven maar aan mensen, das wel het meest rare eigenlijk om te doen.

Zoogdieren produceren melk als ze zwanger zijn voor de babytijd van hun kinderen. Als hun kinderen vast voedsel gaan eten, hebben ze geen melk meer nodig daarom stopt ook de melkproductie. Tis dan zeker niet logisch dat mensen eerst mensenmelk drinken in hun babytijd van hun mensen-moeder en daarna in hun kindertijd en volwassentijd de rest van hun leven, overgaan op dierenmelk drinken.

Het gebruik van alle dierlijke producten, veroorzaakt heel veel dierenleed omdat alle dieren worden uitgebuit om aan hun producten te komen. Tis heel egoistisch om aan dit lijden mee te doen voor je eigen pleziertjes.
Geitenbokjes en kleine stierkalfjes worden als "bijzaak"van de melkproductie zwaar mishandeld en snel na hun geboorte gedood etc etc.

Plantaardige voeding waarbij gelet wordt op goede variatie (geldt voor elk dieet) is zeer gezond.
Voor mij staat veganisme voor compassie voor onze medeschepselen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veganisme is een levensvisie. Hier zijn uiteraard zowel mensen voor als mensen tegen. Voor veganisme geldt nog meer dan voor vegetarisme: Je kunt prima zonder zuivel, vlees en andere producten, maar om gezond te blijven heeft je lichaam een aantal voedingsstoffen nodig. Een aantal van deze voedingsstoffen (denk aan eiwitten, vitamine B4 etc.) komen vooral veel voor in dierlijke producten. Ze zijn prima te vervangen, maar je zult je goed moeten verdiepen in welk voedingsstoffen je lichaam nodig heeft en waar deze producten in zitten, zodat je verantwoorde maaltijden kunt samenstellen zonder vlees, eieren en zuivel.
Verder is het niet aan mij om over deze levensvisie te oordelen. Ook al onderschrijf ik veganisme niet geheel. Ik heb wel respect voor de levensvisie en leefwijze van andere mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vegatarisch is volgens mij best gezond maar Veganistisch lijkt me wat overdreven. In dierlijke producten (zoals eieren en melk) zitten voedingstoffen die je echt nodig hebt en niet goed kan compenseren door andere dingen te eten. Daarom lijkt het mij niet verstandig. (bovendien is het ook een stuk minder lekker!)