Wie kent baba?

ik heb van iemand uit Napels, ""Baba Sorrento"" gehad
dat is een soort deegwaar (heel poreus of luchtig) gedrenkt in rum
hmmm heerlijk
ik wil nu daar naar toe
op de site zie je de potjes staan ""piemme-limoncello sorrento""
kent iemand deze lekkernij en is dit in Nederland te koop?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

het een cake oorspronkelijk uit napels.. het word in rum gedaan en het is idd lekker..
het is niet in nederland verkrijgbaar

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=dNu19uCZGn8

hier kan je zien hoe je het zelf kan maken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja naar napels..

Andere antwoorden (2)

Je kunt het in Nederland niet kopen maar ik heb iets soortgelijks gevonden.

Baba met rum en peren.

Ingrediënten:
1500 g patentbloem
30 g zout
105 g gist
450 g boter
180 g basterdsuiker
450 g eidooier
100 g melkpoeder
550 g water

Deegtemperatuur: circa 26°C

Recept siroop
1200 g water
600 g suiker
120 g bruine rum
Perenpartjes
Suiker oplossen en aan de kook brengen met het water.
Na lichte afkoeling de rum doorroeren.

Werkwijze:
Kneden: op temperatuur tot een soepel glad deeg.
Verdelen: eventueel afwegen in de gewenste hoeveelheid (afhankelijk van de vorm).
Opbollen: tot gladde bolletjes.
Bolrijs: circa 20 minuten.
Modelleren: tot het gewenste model (tulband of moscovische vorm).
Narijs: circa 40 minuten.
Afbakken: temperatuur circa 200°C. Baktijd afhankelijk van de grootte (circa 25 minuten).
Afwerking: na afkoeling inkepingen maken met een mes en perenpartjes in de inkepingen leggen.
Overgieten: of met een kwast de rumsiroop aanbrengen. Of volledig onderdompelen in de rumsiroop.

Smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken Rum Baba uit Engeland waar het een geliefd toetje is en ik vind het heerlijk ;-)
Hier onder een recept om het zelf te maken:

Het beste is om voor iedere persoon een aparte baba te maken, omdat het moeilijk is bij grotere baba's de rhumstroop er goed in te laten trekken. Als een grote baba wordt gemaakt, gebruik dan een ringvorm.

[bewerken] De cake
Klop twee hele eieren met 200 gram suiker tot het een schuimige massa is. Voeg 5cl melk toe en 50 gram gesmolten boter en 400 gram gezeefde bloem. Als alles goed gemeng is een zakje bakpoeder toevoegen. Vormpjes met boter invetten en de baba's in een voorverwarmde oven van 180 graden zetten. Afhankelijk van de maat van de cakejes maximaal 30 minuten in de oven laten staan. De cakejes kunnen ook worden gemaakt van brioche deeg.

[bewerken] De stroop
Meng een halve liter water met een kop poedersuiker en 30cl rhum. Voeg een opengesneden vanillestokje toe en verwarm het tot het bijna kookt. Laat het zo 20 minuten trekken en verwijder dan het vanillestokje. Leg de cakejes in een ruime schaal en giet de hete stroop erover. Keer desgewenst de cakes een keertje om, zodat ook de andere kant de stroop goed opneemt. Bewaar de cakejes in een pot, bedekt met de rest van de stroop.

Dit recept is voor 6 cakejes.

Het wordt geserveerd met lichtgeklopte niet gezoete slagroom.

Ontvangen van "http://nl.wikipedia.org/wiki/Baba_au_rhum"