Welke schimmels kan je eten?

Beschimmeld brood kan je niet eten maar schimmel kaas weer wel
Wat zijn de verschillen tussen deze schemels

1.3K
Antoni
een jaar geleden
@DeBarron, schimmels op brood komen er ongecontroleerd, als vanzelf, op. Schimmelkaas wordt gecontroleerd geproduceerd, maar dat verschil bedoel je vast niet.

Antwoorden (2)

Er zijn verschillende schimmels die je kunt eten, zoals truffels, paddenstoelen en blauwschimmelkaas. Dit heeft ermee te maken dat deze producten niet de gifstof myxotoxines aanmaken. Dit komt vaak voor op producten zoals appels, selderij, druivensap, bepaalde kruiden en granen. Van myxotoxine krijg je buikpijn als je er te veel van binnenkrijgt. Je kan ook misselijk worden of ervan overgeven.

In zijn algemeenheid kan je stellen dat de productie van deze gifstof het grote verschil maakt tussen eetbare en niet-eetbare schimmels, vertelt Jasper de Vries van het Voedingscentrum. ‘De ene schimmels kunnen deze gifstoffen produceren, die je ziek kunnen maken en de anderen doen dat niet.’

Er bestaan ook schimmels die aflatoxine produceren. Dat is een gifstof die bijvoorbeeld voorkomt op beschimmelde noten. Deze gifstof is schadelijk voor de lever en kan zelfs kankerverwekkend zijn.
een jaar geleden
Penicilline schimmels kun je eten.
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/de-penseelschimmel-penicillium/
een jaar geleden