Waarom is in bijna alle chinese restaurants de kleur rood wel toepassing?

Waarom?

Toegevoegd na 7 minuten:
Titel: Waarom is in bijna alle CHin rest. De kleur rood wel van toepassing

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Volgens een Chinese mythe verscheen een monster in het oude China elk jaar op Oudejaarsdag. Dat monster terroriseerde twee jaar lang een dorp, at mensen op en drong ongemerkt huizen binnen. Het heette Nian (Nyehn, en dat klinkt als het Chinese woord voor jaar). Het derde jaar redde een oude man de mensen uit de klauwen van het monster. Die man bleek Xi, een god te zijn. Xi gaf aan dat de mensen om Nian weg te houden elke oudejaarsdag rood papier op hun ramen en deuren moesten doen. Want het monster verafschuwde deze kleur. Ook door de angst voor lawaai zou Nian zich laten verjagen. Hierdoor zijn de eerste Nieuwjaarsrituelen ontstaan, zoals veel en knallend (in rood verpakt) vuurwerk. En ook het veelvuldige gebruik van de kleur rood in en rond het huis.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Elk land heeft zo zijn/haar kleur, zo heeft Nederland bijvoorbeeld Oranje.. De kleur rood is typisch China.
Ook is het een hele mooie kleur in combinatie met goud wat vaak in Chinese restaurants staat. (en het zit in de vlag). Ik hoop dat dit je verder helpt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nog nooit een Nederlands restaurant gezien dat oranje was.
Rood is in China de kleur van voorspoed en geluk.
Dus door je restaurant met een rode kleur te versieren hoop je dat er veel geluk en voorspoed jouw kant op komt. Zo zal een Chinese bruid ook vaak rood dragen, en de cadeautjes zijn in rode verpakking
11 jaar geleden
Rood is de kleur van China, vaak zie je ook paradijsvogels en draken in het goud op het rood
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom de kleur rood van toepassing is bij bijna alle Chinese restaurants :
In China wordt de kwaliteit van een Chinees restaurant aangeduid met het aantal rode lampionnen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Dus: hoe meer de kleur rood van toepassing is in het restaurant.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in China is rood een gelukskleur, zoveel mogelijk is in china rood, en de Chinees neemt zoveel mogelijk tradities vanuit China over in zijn/haar China.