Hoe maken all-you-can-eat restaurants winst?

Ik ga regelmatig met mijn vriendengroep naar all-you-can-eat sushirestaurants. Je kan dan vaak tot vijf rondes bestellen. Sommige van mijn (mannelijke) vrienden halen dit makkelijk. Ze zien het soms als uitdaging om de kosten 'eruit te eten'. Omdat je echt heel veel eten kunt bestellen voor een lage prijs, vroeg ik me af hoe all-you-can-eat restaurants winst maken. Vis is namelijk best wel duur.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De vreetschuren moeten wel winst maken. Dus dat wat je allemaal gaat eten, moet de vreetschuur zo min mogelijk kosten of jou zo snel mogelijk vol laten zitten. Ze maken daarom grote of oneindige porties van goedkoop eten en drinken. Het zal daarom ook geen toeval zijn dat het drinken steeds vaker gratis is. Voor de vreetschuur zit er veel marge op en wij proberen het pittige eten te blussen met frisdrank om vervolgens steeds voller te zitten. Duur eten zal juist in kleine porties worden gepresenteerd, waardoor het de vreetschuur per portie minder geld kost. Om mensen ervan te weerhouden meerdere porties van duur eten te nemen, worden duurdere porties in legere bakken gepresenteerd. Mensen zijn dan minder snel geneigd om meerdere porties te pakken, omdat meerdere porties pakken asociaal zou zijn tegenover andere gasten. Menig consumentenpsycholoog zou inwerpen dat als een bak wat leger is, het een teken is dat het eten populair en dus lekker is. Dan zouden mensen juist meer pakken. Toch blijkt deze redenatie in dit geval niet zo sterk. Een andere manier om winst te maken is het gebruiken van stokjes. Als je eet met stokjes, eet je langzamer en zit je dus sneller vol. Het viel mij pas op dat deze eetstokjes vooral bij de kleine, dure hapjes liggen.

Bronnen:
https://www.hetleidskwartiertje.nl/all-you...

door de drank. "Ze eten me arm, maar ze drinken me rijk". En op iedere gast die veel eet is er ook een die heel weinig eet

De meeste restaurants maken hun winst op de drank, en zeker de all-you-can-eats. Verder, terwijl een deel van de klanten probeert om zoveel mogelijk te eten, wordt dat gecompenseerd door klanten die weinig eten; en worden dure ingrediënten op grote schaal relatief goedkoop ingekocht. Aanvulling: als er geen sprake is van een buffet, maar van meerdere rondes van bestellen, kan de bediening wat traag zijn met het uitserveren van vervolgrondes, waardoor er ook nieuwe drank wordt besteld en bovendien de kans op nog een ronde steeds kleiner wordt.

Toegevoegd op 22 september 2020 12:44: tekst

De drank zoals hierboven is zeker onderdeel van het verdienmodel, maar daarnaast wordt er veel bespaard op personeel. De keuken hoeft alleen maar te maken wat (bijna) op is en bediening is beperkt tot alleen drankjes. Je moet je eten namelijk vaak zelf halen. Ook hoeft men geen enorme berg ingrediënten in voorraad te hebben, omdat men niet van de willekeur van klanten afhankelijk is waarvan je niet weet wat ze van je menukaart gaan bestellen. Je kunt dus met een vrij kleine voorraad toe zonder dat er zaken over de houdbaarheid zullen gaan. Ook is er nauwelijks afval en verspilling omdat het de bedoeling is dat je wat je op je bord schept of bestelt ook opeet. Daarom zie je vaak een 'boete' voor niet gegeten etenswaren.

Toegevoegd op 22 september 2020 11:49: tekst

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100