Waar staat het duurste restaurant in Nederland?

En graag de naam van het Restaurant

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.8K
gvrox
4 jaar geleden
Het gaat jou om de prijzen van het eten neem ik aan ? Met een zeer bijzondere fles wijn kun je de prijs al aardig opdrijven, dus dat maakt de vergelijking moeilijker. De bekende restaurants als Inter Scaldes in Kruiningen en De Librije in Zwolle zullen wel aardig in de top staan qua prijzen.
Amadea
4 jaar geleden
Wat is de reden dat je dit vraagt, pinkeltje?

Antwoorden (1)

In Amsterdam.
Het hangt natuurlijk van het menu af.
Bij Ciel Bleu in Amsterdam was de gemiddelde prijs voor een driegangenmenu in 2013 €160,-.
De Librije in Zwolle en La Rive in Amsterdam waren iets minder duur.
Maar het kan op zich natuurlijk veel duurder. Een zevengangengerecht met een eitje kaviaar kost momenteel bij Librije € 260,-, exclusief vijf begeleidende wijnen van € 107,50.
Als je van de stelling uitgaat dat een restaurant met de meeste Michelinsterren het meest kan vragen, dan zouden De Librije en Inter Scaldes (in Kruiningen) de duurste restaurants zijn (drie sterren).
4 jaar geleden
gvrox
4 jaar geleden
In die lijst staan ook een paar restaurants die inmiddels gesloten zijn. Het zijn ook niet typisch restaurants waar je naartoe gaat voor een 3 gangenmenu, maar ja, je hebt natuurlijk wel een maat nodig om het te vergelijken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Min snap ik niet.
Het antwoord klopt gewoon.
De bronnen onderbouwen het antwoord. (Natuurlijk kunnen deze niet even recent zijn, omdat vergeleken wordt).
En inderdaad wat is duurste?
Kijk je puur naar kwaliteit en prijs?
Kijk je waar de coquilles het duurste zijn?
Deze vraag kun je nooit dichtgetimmerd beantwoorden......
Misschien een leuke bron (vrij recent):
https://www.entreemagazine.nl/nieuws/financiën/adamse-restaurants-bij-duurste-ter-wereld32135
+ van mij.
SimonV
4 jaar geleden
Bedankt.
Ik kan me wel iets bij de min voorstellen:
a. Je kunt nooit zeggen waar het duurste restaurant zich bevindt. Geen enkel gerecht is hetzelfde bij de duurdere restaurants. Het is appels met peren vergelijken, om in voedseltermen te blijven.
b. Vergelijk je domweg een driegangenmenu, dan hoeft mijn antwoord (uit 2013) niet meer te kloppen.
gvrox
4 jaar geleden
Ik ben wel kritisch, maar ik vind het antwoord wel informatief (dus zeker geen min). Overigens is reden a) een vreemde, dat is de aard van de vraag. Verder vraag ik me af of er in Nederland nog restaurants zijn die een belachelijk (en duur) gerecht op de kaart hebben, zoals https://www.luxhabitat.ae/the-journal/worlds-most-expensive-dish/ . En is daarmee zo'n restaurant duur, of hangt het ervan af of het vaak besteld wordt ?