Ik mag alleen zacht voedsel maar wil uit eten. Hoe pak ik dat aan?

Vanwege problemen aan mijn gebit mag ik alleen nog maar zacht voedsel eten. Omdat ik graag uit eten ga zou ik willen weten hoe ik dit kan aanpakken. Vaak zitten bij gerechten nog wel knapperige dingen. En kan ik nog steeds een bepaalde specialiteit proeven van een bepaald restaurant? Is het gebruikelijk om te vragen of ze bepaalde dingen iets kleiner kunnen snijden?

Antwoorden (2)

Als je op de drukste tijd van de avond onverwacht binnenstapt zullen de mogelijkheden kleiner zijn dan wanneer je het van te voren bespreekt. Bel op een rustig tijdstip, of ga er langs en leg je problemen en wensen voor. Samen kun je dan bekijken wat mogelijk is, en dan heeft de kok ook meer tijd om ideeën op te doen/uit te werken
4 jaar geleden
Een gerecht kleiner snijden, maakt het niet zachter.
Je kunt het dan wel makkelijker slikken en hoeft minder te kauwen.

Zelf heb ik een tijd niet kunnen/mogen kauwen.
Ja, ik ga ook graag en vaak uiteten. En, dat ging toen ook prima. Beetje creatief denken.

Eet bijvoorbeeld 2 voorgerechten en een toetje.
Voorgerechten zijn vaak zacht. Toetjes glijden geregeld vanzelf naar binnen.

Ik koos bijvoorbeeld voor een soep. Brood kun je makkelijk zacht laten worden in de soep.

Erna pakte ik meestal vis (zacht). Warme groente gaat makkelijker dan salade. Desnoods prak je de groente. Aardappeltjes kun je ook prakken, aardappelkroketjes uitlepelen.
Pasta’s gaan ook makkelijk.
Maar, een tweede voorgerecht is dus ook een optie: paté, garnalen- of kaaskroketjes.....
Vaak zijn deze toch zachter.

Toetjes geeft geen probleem: ijs, bavarois, mousse....., hoef je allemaal niet te kauwen.

Dus, gewoon naar binnen gaan.
Handige keuzes maken.
Desnoods geen hoofdgerecht bestellen.

Succes!