Waar kan ik in België ongepasteuriseerde zuurkool bestellen/kopen?

Ik heb wat zitten zoeken op het internet maar tot dusver zijn alle zuurkolen die te koop zijn in de supermarkten (incl. bio winkels) allemaal gepasteuriseerd.

Weet iemand waar ik ongepasteuriseerde zuurkool kan vinden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.6K
ronron1212
4 jaar geleden
Wordt in België dan alleen gekookte zuurkool verkocht?
tinus1969
4 jaar geleden
Mag dat wel verkocht worden ivm voedselveiligheid? Of (praktischer) is ongepasteuriseerde zuurkool wel voldoende houdbaar?
ronron1212
4 jaar geleden
https://groentjegezond.nl/waarom-moet-je-zuurkool-koken-en-andere-weetjes/
hier staat het
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://moniquevandervloed.nl/zuurkool/
Helaas vind ik het ook niet. Misschien is het een optie om zelf te maken? In de link staan twee recepten. Groetjes
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ @ronron1212, had jouw antwoord nog niet gezien. Zal mijn antwoord hier naar reactie verplaatsen. Is in België gewoon te koop. Ook vers uit het vat. Meestal staan er twee vaten.Even navragen welk vat de ongepasteuriseerde zuurkool bevat. Volgens deze blog bevatten de pakjes zuurkool die maar drie maanden houdbaar zijn ongekookte zuurkool en nog levende bacteriën, de probiotica.
Deze zijn in België te koop bij o.a. de grootgrutter die op de kleintjes let.
https://diabetesvrijleven.nl/zuurkool-is-superfood-en-wisten-voorouders-al/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.ah.be/zoeken?rq=zuurkool&searchType=global
de zuurkool naturel bevat helemaal geen melk en is glutenvrij
ronron1212
4 jaar geleden
Klopt @JoanDarc
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ JoanDArc, staan die vaten ook voornamelijk bij de slager (in België)? Waar ik woon, haal ik verse zuurkool uit het vat namelijk bij de slager.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als er vaten zuurkool staan is het in de groentespeciaalzaken en op de markt (de echte Vlamingen noemen het choucroute of sūrkrūt) . Nog liever verbasterd Frans dan Nederlands
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1188175/zelfgemaakte-zuurkool-gefermenteerde-witte-kool
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Choucroute, inderdaad de Franse naam voor zuurkool.
Bijzonder om te horen.
Bedankt voor alle aanvullingen op het antwoord.
ronron1212
4 jaar geleden
Het proces van witte kool tot zuurkool verloopt geheel natuurlijk. De gesneden witte kool wordt met wat zout in een zuurstofarme ruimte opgeslagen. De van nature aanwezige melkzuurbacteriën zetten de koolsuikers om in melkzuren en de kenmerkende zuurkool smaak en wordt door de fermentatie lichter verteerbaar dan de oorspronkelijke witte kool. In Nederland wordt er voornamelijk Verse zuurkool (hiermee wordt de niet gepasteuriseerde c.q. voorgekookte zuurkool bedoeld) verkocht, deze bevat grote hoeveelheden van deze probiotica (melkzuurbacteriën). Het lijkt me dat dat in Belgie ook gewoon te koop is. Gepasteuriseerde zuurkool is voorgekookt en wordt dan pas verkocht.

Antwoorden (1)

In België, in Vlaanderen zeker, is de verpakte ongepasteuriseerde zuurkool gewoon te koop bij o.a. de grootgrutter die op de kleintjes let én in de meeste groentespeciaalzaken.
Zo van het vat wordt in Vlaanderen in iedere groentespeciaalzaak aangeboden, meestal staan er twee vaten, vraag dus uit het vat met de ongepasteuriseerde zuurkool. Meestal liggen er al voorgevulde pakjes klaar. Ook op de markten wordt ongepasteuriseerde zuurkool vers uit het vat aangeboden. (De echte Vlamingen noemen het choucroute of sūrkrūt). De voorverpakte ongekookte ongepasteuriseerde zuurkool is maar drie maanden houdbaar.
https://diabetesvrijleven.nl/zuurkool-is-superfood-en-wisten-voorouders-al/
De pakjes ongepasteuriseerde zuurkool zijn drie maanden houdbaar.
In de bron een lijst van adressen in Vlaanderen van de grootgrutter die op de kleintjes let.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
+Zie nu dat je AH al genoemd had in de reacties.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Extra info over het bedrijf Kramer in Zuid-Scharwoude - Nederland.
Als je het artikel helemaal gelezen heb, stinkt zelfs de PC naar zuurkool
https://www.volkskrant.nl/economie/kramer-s-zuurkool-al-vijf-generaties-de-zuurkoolkampioen~b1961f49/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ duidelijk antwoord. Waar kan ik het kopen? Wat zijn andere benamingen? Beide vragen worden goed uitgelegd.