Waar komt de "amuse" vandaan?

Ik ben gek op deze mondvermaakjes, die je worden gegeven als signatuur van de chef. Waar vindt het zijn (of misschien wel haar) oorsprong?

Toegevoegd na 7 minuten:
Overigens, om ons allen tijd en energie te besparen...

Ik weet wat een amuse is! Ik vraag waar hij z'n oorsprong vindt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Dit eerste hapje, dat het aperitief begeleidt of de opmaat vormt naar het menu, is een vrij recente, na-oorlogse toevoeging aan het klassieke menu. De culinaire encyclopedie van Larousse kent de amuse nog niet, en ook Escoffier geeft er in zijn Ma cuisine geen recepten voor. De oudste verwijzing in Franse woordenboeken naar de amuse-gueule dateert van 1946; die van amuse-bouche, zoals de ‘mondverwenner’ ook wordt genoemd is van later, van 1955. Een groot verschil tussen de twee aanduidingen is er overigens niet: de amuse-gueule (gueule is ‘keel’) wordt omschreven als ‘klein hapje dat voor de maaltijd geserveerd wordt in bar of bistro, om de hongergevoelens op te wekken’. De term amuse-bouche (bouche is ‘mond’) wordt vooral gebruikt in de context van echte restaurants. Overeenkomst in beide benamingen is het ‘amuseren’, en dat kun je doen door iets op een heel speciale manier te bereiden, of natuurlijk door bijzondere ingrediënten te gebruiken.
Het is ooit begonnen als extraatje. Iets te knabbelen in afwachting van het 'echte' eten. Een mooie manier ook voor de kok om van restjes af te komen die zonde zijn om weg te gooien. Een stukje paté dat op moet, wat overgebleven kreeften- of vissenvlees waar van een plukje mousse wordt gedraaid, een vingerhoedje soep. Gratis op tafel gezet als service aan de klant.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Amuse is een zeer klein gerecht (of minihapje) ter bevordering van de spijsvertering en om de smaakpapillen op gang te brengen. Tegenwoordig wordt dit vaak bij het plaatsnemen aan tafel in een restaurant aangeboden, maar oorspronkelijk is dit een klein hapje dat tussen de gangen door geserveerd wordt. De volledige term voor een amuse is amuse bouche, komt uit het Frans, en betekent letterlijk vermaak voor de mond......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amuse is een zeer klein gerecht (of minihapje) ter bevordering van de spijsvertering en om de smaakpapillen op gang te brengen. Tegenwoordig wordt dit vaak bij het plaatsnemen aan tafel in een restaurant aangeboden, maar oorspronkelijk is dit een klein hapje dat tussen de gangen door geserveerd wordt. De volledige term voor een amuse is amuse bouche, komt uit het Frans, en betekent letterlijk vermaak voor de mond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees het antwoord op deze site:

http://eten-en-drinken.infonu.nl/diversen/37084-amuses-oogstrelende-hapjes.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weinig over te vinden verder. Men komt meestal niet verder dan:

Historie en oorsprong
Een amuse is een zeer klein gerecht (of minihapje) ter bevordering van de spijsvertering en om de smaakpapillen op gang te brengen. Tegenwoordig wordt dit vaak bij het plaatsnemen aan tafel in een restaurant aangeboden, maar oorspronkelijk is dit een klein hapje dat tussen de gangen door geserveerd wordt. Het woord amuse komt uit het Frans, en betekent letterlijk vermaak (voor de mond).