Ontbijt als een koning, dineer als een zwerver. De lunch houdt het gemiddelde tussen ontbijt en diner.
Het ontbijt is de voornaamste maaltijd van de dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

ik vind het belangrijk dat het voldoet aan dingen die ik lekker vind
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een evenwichtig ontbijt is vrij simpel samen te stellen. Je begint best met vers fruit, zo krijg je voldoende vitamines binnen. Bruin brood of volkoren beschuiten voorzien je van voedingsvezels, vitaminen en mineralen. Neem bij voorkeur mager beleg zoals kipfilet. Dat levert meer bouwstoffen en minder calorieën. Zoet broodbeleg, zoals chocopasta, geeft directe energie dankzij de snelle suikers, maar zit ook vol calorieën: gebruik het dus met mate. Ook boter kan je best tot een minimum beperken.

Wie liever ontbijtgranen heeft, kan best kiezen voor ongesuikerde varianten. Kijk even op de verpakking na hoeveel vetten en suikers er inzitten. Wil je toch iets zoets, voeg dan gedroogde of verse stukjes fruit toe. Voor de chocoladeliefhebber zijn zwarte chocoladeschilfers de beste optie: deze bevatten het minste vet en suiker.

Zuivelproducten zijn essentieel, want ze leveren calcium en andere belangrijke voedingsstoffen voor je lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Variatie.

Veel mensen ontbijten hetzelfde, elke dag een boterham met kaas en een bak koffie.
Veel lekkerder is om eens met iets anders te ontbijten.
Een schaaltje cornflakes, wat fruit, crackers , beschuitje een bord Brinta enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Warm bruin broodje
Warm wit broodje
Warm croissant
Krentebol/roggebrood of crackers VersFruit
Melk of sap
Koffie/thee
Yoghurt
Muesli
Kaas
Vleeswaren
Zoet beleg
Vers Fruit
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan waar je zin in hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb 's ochtend wel eens trek in chips.. dat maakt het nog geen goed ontbijt.
heel simpel :D melk en brood is al genoeg voor een goed ontbijt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een aantal basisproducten dat van de eerste maaltijd een goed ontbijt maakt.

Maak elke morgen een keuze uit:
•Graanproducten: brood, muesli;
•Zachte (dieet)margarine of (dieet)halvarine;
•Melk en melkproducten (de halfvolle en magere soorten), kaas (denk ook aan de 20+ en 30+ soorten) en vleeswaren (breng variatie aan in de soorten die minder en meer vet bevatten);
•Fruit.

Een graanproduct hoort dus bij een goed en gezond ontbijt. Brood is daar een belangrijk voorbeeld van. TNO Voeding heeft in 2000 gekeken naar de rol van brood in de totale Nederlandse voeding. Naar aanleiding van hun studie concluderen ze dat brood een nog veel belangrijkere plaats inneemt dan tot dusverre werd aangenomen. ‘Brood blijkt van alle voedingsmiddelen de belangrijkste leverancier van energie, koolhydraten (zetmeel), voedingsvezel, ijzer, koper, magnesium en jodium.’ Met de laatste voedingsstof onderscheidt brood zich van andere graanproducten, zoals muesli, die meestal geen jodium bevatten. Ook is brood van belang voor de vitaminen B1- en B6-, de seleen-, zink- en foliumzuurvoorziening. Verder blijkt dat brood weinig vet bevat.

Er is eigenlijk geen reden om een broodontbijt over te slaan. Geen tijd? Ontbijten is een kwestie van prioriteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan wat voor een soort werk je doet..als je nachtsdienst hebt zal dit anders zijn dan dat je dagdiensten zijn, evenals lichte werkzaamheden of zware arbeid, net als je leeftijd, daar is ook een ander voedingspatroon voor ..oudere mensen eten nu eenmaal minder dan jonge lui..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hetzelfde als iedere maaltijd. Balans in de voedingsstoffen.

Eiwitten (vleeswaren, zuivel, eieren)
Koolhydraten (brood en graanproducten)
Vetten (halvarine, roomboter, olie)
Groente/fruit
Vocht (koffie, thee, sap)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral koolhydraten zijn erg belangrijk om je te voorzien van de energie voor een groot deel van de komende dag.
Wissel elke dag af. Probeer eens verschillende granen om een soort pap van te maken, erg lekker is amatanth, qinoa of havermout. Doe je lichaam een plezier en hou je ontbijt eenvoudig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vezels en verder gewoon normaal, maar niet te veel, zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ieder geval geen BiGMac van de Mac.

brood met granen, zuivel, muesli, warm kopje thee, melk, verse jus de orange, broodje gezond, omelet eigenlijk wat jij lekker vind en waar je fit van raakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goed ontbijt is een maaltijd met...(volkoren)brood of een ander volkoren graanproduct (bijv: muesli-havermouth).