Waaom hebben restaurants vaak een "soep van de dag"?

Dit lijkt mij niet winstgevend. Afwisseling in soep per dag lijkt me kostbaarder dan altijd dezelfde soep. Mensen eten doorgaans niet twee dagen achter elkaar in hetzelfde restaurant. Dus om klanten te laten terugkeren hoef je niet op dagbasis iets te varieren (wel na langere tijd het hele menu natuurlijk)...

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.5K
Amadea
7 jaar geleden
Vermoedelijk wordt die gemaakt van ingrediënten die voordelig in grote hoeveelheid in te slaan waren. En Nederlanders zijn gevoelig voor aanbiedingen. Soep van de dag is goedkoper dan de andere soorten soep. Gewone mensen eten doorgaans minder vaak dan één keer in de week in een restaurant, dus dat is toch elke keer een andere soort soep.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou . Je kan dan als kok een grotere hoeveelheid vers maken is efficiënt . Ook juist voor de verscheidenheid is het goed . Vaak wordt er geanticipeerd op seizoens wisselingen . En de beschikbaarheid van de ingrediënten . Beter een verse soep dan 10 doorgekookte .

Het beste antwoord

"Soep van de dag" houdt nog steeds de mogelijkheid open om meerdere dagen dezelfde soep te hebben, zonder 'm als zodanig te benoemen.

Als het restaurant te ruim bepaalde ingredienten heeft ingekocht die ook geschikt zijn voor soep, kan men ervanaf komen door ze in de "soep van de dag" doen. Da's voordeliger dan weggooien.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Natuurlijk is het een logische oplossing voor een overschot van bepaalde groenten of meerdere dagen dezelfde soep, klopt.

Ik hoorde echter van de kok van een bistro dat zij het gewoon bij voorkeur NIET benoemden , dus niet tomatensoep of champignonsoep op het menu schreven.

Op mijn vraag : waarom niet? vertelde hij : Het brengt een gesprek op gang met de klant voordat hij zijn bestelling opgeeft, mensen willen altijd weten WAT de soep van de dag is ;;))