Waarom wordt er geen alcoholistische drank geschonken in de McDonalds?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9.8K
tinus1969
8 jaar geleden
McDonalds in Frankrijk schenkt bier.

Antwoorden (3)

Er wordt geen alcoholisch drank geschonken in de McDonalds omdat ze daar geen vergunning voor hebben.
En ze gaan die ook niet aanvragen omdat ze dan daartoe gekwalificeerd personeel in dienst moeten nemen. En dat kost geld.
Bovendien ontstaat er dan een probleem met jonge mensen die daar werken. Daar zijn ook weer voorschriften voor.
En tenslotte zitten ze niet te wachten op problemen met alcoholmisbruik, en lastige klanten die ze moeten verwijderen.
8 jaar geleden
In Amerika verkopen fastfood restaurants (vrijwel) nooit alcohol; dit hefet alle ste maken met de strenge wetgeving mbt alcohol. In veel amerikaanse staten mogen horeca-gelegenheden waar alcohol wordt verkocht alleen betreden worden door 21-plussers.
Dit bedrijfsconcept is dus overgenomen door McDonalds in andere landen, ook al is de wetgeving iha veel 'makkelijker'.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat lijkt me niet de reden... in Italië en Frankrijk bijvoorbeeld kan je gewoon wij of bier bij je 'maaltijd' nuttigen bij McDonalds.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lijkt me toch een reden. Als de McD vanuit Amerika standaard allerlei alcohol zou schenken zou er ook gekeken worden of dat toch ook in NL zou kunnen. Aangezien die push er niet is, zal McD NL weinig moeite investeren. Ik kan me voorstellen dat het in Fr/Ita zo makkelijk is om wijn/bier te schenken en dat dat cultureel gezien haast wel moet om te kunnen overleven dat er daar wel voor gekozen is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In Nederland verkopen ze soms wel een biertje bij een snackbar, maar dat is eerder een uitzondering volgens mij. Dus men is goed gewend geen (niet altijd) bier en al helemaal geen wijn te nuttigen bij een snackbar.
tinus1969
8 jaar geleden
@MrTomaat; Veel snackbars verkopen wel bier, of zoudne dat graag willen doen. Er wordt ook regelmatig alcohol 'onder de toonbank' verkocht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt maar het is "hier" niet zo'n harde noodzaak dat een concept er op staat of valt. Niet bij snackbars, niet bij een McDonalds. In Frankrijk kan dat zomaar anders liggen en zou een zaak waar je kan eten maar geen lichte alcohol kan krijgen waarschijnlijk volledig genegeerd worden. Daarmee samenhangend zal verkoop van lichte alcohol ook veel makkelijker zijn gemaakt (neem ik aan) voor een eetgelegenheid in Frankrijk. Zou wel een leuke vraag zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/maatschappij/wetgeving/vraag/570328/mediterrane-landen-relatief-makkelijker-drank
Volgens McDonald's een combinatie van cultuur, filosofie en vergunning. In Frankrijk is alcohol nog meer geaccepteerd dan in NL.

Hartelijk dank voor uw reactie. We vinden dat de verkoop van bier niet binnen onze filosofie past. McDonald's is een familierestaurant. Bovendien hebben wij hier geen vergunning voor. In het buitenland verkoopt McDonald's wel bier en alcoholische dranken omdat de menukaart altijd wordt afgestemd op de eetgewoonten en cultuur in het land van vestiging. Het gebruik van alcoholische dranken neemt in sommige landen aan andere plaats in dan in Nederland.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
McDonald's Nederland B.V.

Carolien Wesselman
Afdeling Gastenrelaties
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb de bron niet gelezen, doe ik alsnog, maar dit klinkt geloofwaardig genoeg om een plus te verdienen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plusje voor 'the extra mile' ;)