Hoe komt het dat het eigeel van een hard gekookt ei soms een blauwe kleur heeft?

En is dat een reden om er iets van te zeggen, als je het in een restaurant geserveerd krijgt ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een restaurant moet je er zeker iets van zeggen. Je bent wel heel erg incompetent als je geen ei kunt koken.

Het beste antwoord

De leeftijd van het ei speelt een grote rol. Soms is tie ook groen.

Hoe ouder het ei hoe vreemder de kleur.. wacht je nog langer krijg je ook een vreemde lucht :)

Zolang het goed ruikt, is het eten ervan nog gezond

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat dat restaurant betreft, het is niet netjes. Sla van een dag oud is ook nog te eten maar niet voor € 5,- in een restaurant. Dan verwacht je dagvers. En dat was dat ei niet!
Dus ja, je kunt er met recht wat van zeggen. Maar nogmaals, ongezond is het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dan is het te lang gekookt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft niets met leeftijd van het ei te maken, maar met een reactie op het zwavelgehalte. En dat ontstaat inderdaad bij langdurige verhitting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ei is te lang gekookt, en ja, in een restaurant zou ik daar zéker iets van zeggen. Zo moeilijk is het niet om een ei te koken, in een restaurant mag je verwachten dat ze niet vergeten dat ze een pan op het vuur hebben staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zoeits tegen komt op een slaatje in de cafetaria dan zeg ik nog een keer oke moet kunnen de snaak heeft er niet echt onder te leiden maar in een restaurant mag je verwachten dat er aandacht aan het eten wordt besteed en dan hoort zoiets niet en kun je dat zeker aangeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In china stoppen ze eieren in hete lava grond.
Deze blijven heel lang zitten en als ze eruit komen zijn ze echt pikzwart, omdat ze heel lang zijn doorgegaard.
Een delicatesse schijnt het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je eieren niet goed doorkookt kun je een samonella besmetting oplopen en dáár wordt je helemaal niet blij van.
In een restaurant zijn ze verplicht zich aan de hygiene regels te houden daarom koken ze de eieren langer dan dat je thuis zou doen om risico's te vermijden.
blijkt dat iemand in het ziekenhuis beland met een samonella besmetting dan kan de keuken van het restaurant gesloten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heeft de kip een ''Blauwtje''gelopen