Waarom verkopen de meeste snackbars alleen de 'gewone' friet en niet de dunne frieten (zoals we die kennen van de Mc Donalds)?

Of zit er op de dunne friet een patent ofzo. Toch vreemd dat er ontelbare soorten snacks verkocht worden in een snackbar, maar dat een hoofdprodukt zoals patat/ friet maar in 1 soort verkocht wordt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Nee, op de 'Franse Friet' zit geen patent. Het is een vorm die door fastfood keten McDonalds geadopteerd is om reden dat deze frites heel snel af te bakken is en door de dunne vorm ook krokant wordt.
Een onderdeel van hun 'FastFood' concept dus, razendsnel een compleet menu incl. softdrink serveren en door anderen overgenomen. In Frankrijk kent men zowel de dikke patat als de dunne variant alhoewel die laatste niet als specifiek Frans wordt gezien.

De gewone snackbars in ons land hebben traditioneel de dikkere patat.
Deels omdat die populair is en blijft en is afgeleid van de 'Vlaamse Frieten'.
Onderscheidt wordt gemaakt tussen fabrieksfriet en handgemaakte friet.
De fabrieksfriet wordt machinaal gesneden en daarna voorgebakken en ingevroren of gekoeld aan de snackbar aangeleverd.
De snackbar die zelf zijn friet maakt snijdt zijn aardappelen zelf en bakt deze zelf voor en af.

Het is niet zo dat alle snackbars maar één soort patat/friet serveren.
De betere snackbar heeft zelfs een breder aanbod zoals ook RAS patat ( een soort gefrituurde aardappelpuree in patatvorm) als ook wedges ( ongeschilde kleine aardappeltjes gesneden in partjes) naast de traditionele patat, al of niet zelfgemaakt.

De kunst van goede patat/friet serveren hangt van een hoop factoren af en is ook afhankelijk van de kennis en kunde van de snackbarmedewerker(s).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vroeger ( opa praat...:-) ), ben ik werkzaam geweest in de aardappelverwerkende industrie, waar ze o.a. frites maken voor o.a. Mc Donalds. Dit bedrijf laat zijn eigen aardappelras bij derder kweken..het ras heet "Julia"..een aardappel met een hoog drogestof gehalte . Dus Mc Donald frites worden niet van een bintje e.d. gemaakt.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Hmm RAS patat heerlijk! En vaak ook de enige patat die fatsoenlijk afgebakken is. Patat van de snackbar is vaak geel en slap.

Andere antwoorden (1)

Het is een kwestie van smaak en keuze aan welke patat de voorkeur wordt gegeven. Franse friten worden maar 1 keer gebakken – op een hoge tempertuur. De bredere patat wordt op een lagere tempertuur gebakken en komt voorgebakken uit een (diepvries)zak.

De patatbaas heeft meestal maar 1 frituurpan en kan niet de ene keer Franse friten bakken met hoge temperatuur en de andere keer de dikkere Belgische friten met lagere temperatuur. Friet kan gesneden worden in verschillende diktes vanaf 1,5 mm (zeer dun) tot 15 mm (dik). De dikte bepaalt of er vooral knapperig gefrituurde korst gegeten wordt, of dat ook een zachte aardappel van binnen geproefd wordt.

Hoe dik de friet wordt gegeten is dus een kwestie van voorkeur. Niet alleen verschillen in dikte, maar ook het soort olie waarin de friet wordt gebakken bepaalt de smaak. En niet te vergeten of de friet voorgebakken wordt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Overigens schijnen dunne (Franse) frieten ongezonder te zijn dan de dikkere soorten. Dat komt doordat ze Franse frieten meer vet opnemen en dus meer calorieën bevatten.
Bron: http://www.sevendays.nl/artikel/182614