Hoe bestellen in een restaurant/brasserie?

Als ik met mijn vriendin in een restaurantje zit, en de ober komt de bestelling noteren. Bestel ik dan ineens voor ons twee, of is het de bedoeling dat eerst mijn vriendin haar bestelling doet en daarna ik?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Je vraagt aan je vriendin hoe zij het wil, houd niet vast aan oude etiquetteregels want je vriendin moet zich er ook prettig bij voelen.

Sommige vrouwen willen gewoon zelf bestellen en sommige vinden het leuk als jij het doet maar zomaar voor hun bestellen kan ook fout vallen.

Vergelijk: het portier open doen van de auto. Van oudsher hoort het dat de man eerst uitstapt, omloopt en de deur openhoudt voor de 'dame' die dan vervolgens uitstapt maar er zijn maar weinig vrouwen die dat nog op prijs stellen.

Voor je de volgende keer naar een restaurant gaat vraag je het gewoon. Als zij het leuk vindt is het jouw taak om goed te onthouden wat ze wil want je slaat natuurlijk wel een flater als dat niet goed gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oeh, ik waardeer t wel als de man t portier opent. Bij instappen zeker. Ingewikkelde deuren soms! ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Instappen is nog eens iets anders.... het staat zo vreemd een wachtende mevrouw in een auto terwijl de man moet omlopen ;) Etiquetteregels moet je ALLEEN aanhouden als je je daar allebei prettig bij voelt. Jij vindt het fijn, prima dus al raad ik het af als je partner het niet fijn vindt. Je zult het dus wel moeten vragen wat de ander wil. Veel moderne meiden moeten niets hebben van deuren openhouden, snel voor de vrouw de trap op gaan, portieren opendoen en bestellen voor de ander alszijnde dat die daartoe niet in staat is. Volgens mij komt het ook daar een beetje vandaan: de vrouw die natuurlijk niets weet van wijn en wat bij elkaar past, bestellen doet de man!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oja, martine, als je nu gewoon een vaste partner hebt KEN je de autodeuren toch wel?

Andere antwoorden (4)

Als jij de gastheer bent, dan is het heel galant om de bestelling voor jullie beide door te geven. Maar dan moet je wel goed onthouden wat zij gekozen heeft. Anders laat je haar eerst vertellen wat zij wil, en daarna geef jij het jouwe door.
Amadea
11 jaar geleden
Als jullie verschillende menu's nemen, dan is het wél zo galant om eerst de dame te laten bestellen. Nemen jullie samen een tweepersoonsgerecht, dan bestel jij dat.
11 jaar geleden
Ik heb zelf altijd veel vriendjes gehad die hun manieren kenden en ik weet niet waaraan dat ligt. Zelfs in de jaren 60-70, mijn pubertijd. Achter op de Puch, stoer en vrij en dan toch de deur openhouden, uit de jas helpen en al die ongein als je ergens binnenging. Ik weet niet waaraan het ligt, maar ik trof altijd dit soort opgevoede jongens en dit zette zich door als volwassene. De mannen waren altijd van nature voorzien van goede manieren. Ik weet dus niet beter dat mannen altijd de deur openhouden, voor laten gaan, jas aannemen enz.
Mijn eigen man zal altijd het portier openhouden als ik instijg, maar uitstappen doe ik zelf. Alleen als het hard waait zal hij omlopen en het portier voor mij vasthouden.
Het is vanzelfsprekend dat ik bij harde wind dus blijf zitten en wacht. Dit zijn een soort ongescheven regels die vanzelf ontstaan zonder dat je hierover afspraken maakt.
Gaan wij uit eten dan bestuderen we eerst de menukaart.
Hij of ik vraagt; "Wat neem jij?" Als de ober dan komt en vraagt naar de wensen dan geeft mijn man de bestelling door. Dit is de algemene etiquette, maar tegenwoordig staat het gewoon vrij om zelf afspraken hierover te maken.
Als jij haar vraagt; "zal ik de bestellingen doorgeven of wil je zelf bestellen?" weet je meteen of zij zich bewust is van etiquette en hier prijs op stelt of zelf haar bestelling door wil geven. Het is normaal dat je als gastheer het eerst jouw keuze doorgeeft en daarna haar laat bestellen maar het luistert niet meer zo nauw hoor tegenwoordig.

Etiquette is niet meer belangrijk, goede manieren wel. Dit blijft altijd goed vallen in de omgeving. Weet je, het loopt vanzelf zo'n avond, als je je maar naar je gaste richt en laat merken dat je je prettig voelt en je haar gezelschap waardeert, gaat alles vanzelf. Veel plezier!
amc
11 jaar geleden
Dames gaan altijd voor, behalve als je het restaurant naar binnen gaat. Dan gaat de heer voor.....