Hoe "pimp" je de standaard kerst traditie gourmet?

De familie wil weer gourmetten, maar hoe zorg je ervoor dat je dit wat luxer aanpak?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (11)

Gebruik ten eerste niet de standaard schaaltjes maar bedenk een andere manier om het vlees op tafel te zetten.

Koop een cookie cutter xmas theme zodat je bv van plakken kaas een kerstboom vorm kan maken...doe dit ook met de groentes e.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luxere vleessoorten kiezen, zoals hertenbiefstuk of lamshaas, en eventueel een mooie witvis zoals heilbot. Lekker grote garnalen of gamba's erbij, en zo kan ik nog wel even doorgaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat het cateren, heb je zelf ook geen gezeur over eten en drinken kopen, bestek, enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt er vanaf hoeveel geld/werk je erin wil steken, maar hier een paar leuke dingetjes die je kunt doen.
De tomaatjes, komkommerstukjes en dergelijke kan je natuurlijk speciaal uitwerken. In plaats van simpele partjes roosjes en figuurtjes, en dan mooi samengesteld op een schaaltje leggen zodat het leuk is om naar te kijken.
Om de gourmet in te vetten kan je roomboter in de vorm van bijvoorbeeld een kerstklok gebruiken, maar dat is alleen leuk voor je begint met gourmetten, daarna is het niet meer zo mooi ;).
Ik weet niet echt hoe je het echte gourmetten (vlees e.d.) luxer kunt maken, behalve door duurder vlees te kopen, maar ik hoop dat je hier ook al iets mee kunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoofdgerecht:
varkenshaasjes in stukjes gesneden, kalfsschnitzels in stukken gesneden, pancetta of gerookt ontbijtspek, pondje ossehaas in stukjes gesneden, 2 eendeborstfilets, cocktailworstjes, bacon, salie, gorgonzola, fles rode wijn, 1 ui, 1 wortel, 2 stengels bleekselderij, knoflook, tijm, roomboter, zout en peper, tijm, 1 krop Romeinse sla, sneetjes oud witbrood in blokjes, olijfolie, citroen, mosterd, Parmezaanse kaas, worcestershiresaus, afgespoelde ansjovisfilets, ei, mini-krieltjes.

Maak inkepingen in de eendeborstfilets langs de velkant. Leg ze in een schotel en giet er rode wijn over totdat ze onder staan, 1 ui in stukjes, 1 wortel in stukjes, 2 selderijstengels in stukjes en 1 geperste knoflookteen. Peper en tijm toevoegen en 24 uur afgedekt marineren in de koelkast. voor de gourmet de eendeborst droogdeppen en in stukjes snijden, laat het vel zitten. De marinade zeven, verwarmen in een pan en inkoken tot helft, maak af met stukjes roomboter die je laat smelten in de saus.
cocktailworstjes in de bacon rollen en vastzetten met een prikker, eventueel stukje ananas erbij.
Voorgerecht: een mini-assorti per persoon: maak bijv. 4 borden mooi op met bijvoorbeeld witlofschuitjes gevuld met garmaaltjes en cocktailsaus, zalm en paling, schijfje citroen, kersttomaatjes en rucola. maar je kunt ook st. jacobssschelpen bakken, of oesters erbij geven.
Salade: meng voor de dressing een paar eetlepels olijfolie met citroensap, zout, peper, theelepeltje mosterd, paar lepeltjes parmezaanse kaas, geprakte ansjovisfilets, zout en peper en giet over de in stukken gescheurde romeinse sla. strooi er gebakken vierkantjes wit brood over. Zet de vleessoorten op tafel, samen met de sla en de mini-krieltjes, gorgonzola om op het laatst over de varkenshaasjes te smelten, plus de saus voor de eendeborstfilets, eventueel aangevuld met extra sauzen.
Bak de eendenborstfilets eerst op het vel bruin, in totaal ongeveer 6 tot 8 minuten totdat de binnenkant roze is. De kalfsschnitzels op de Romaanse wijze: leg op ieder plakje een blaadje salie en een plakje pancetta en druk aan, bak het vlees eerst op de pancettakant, in totaal een paar minuten. ossehaas bakken als biefstuk, de rode wijnsaus smaakt daar ook lekker bij.
Breid de maaltijd lekker uit met broodjes, kazen, wijn, een bonbon bij de koffie.

Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Heerlijk!+1
Je kunt een aantal luxere recepten van te voren bedenken en dit als een klein recepten boekje aan de eters geven. Zo kan je lekkerder eten en nog steeds het gourmetten erin houden.

Denk bijvoorbeeld aan kip curry met ananas ipv gewoon een stukje kip of geflambeerd vlees. Zet daarnaast ook wat meer kruiden en dergelijke op tafel.

Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb er zelf een keertje een soort van lopend buffet van gemaakt alles op een lange tafel zo dicht mogelijk bij de muur gezet net genoeg dat er 1 persoon achter de tafel kan staan heel uitgebrijd 2 bakplaten en schaaltjes met alles wat lekker is en 1 persoon die het die de bakplaten beheert zo werd het opeens heel anders dan dat gedoe aan tafel waar de vet spetters je om de oren vliegen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk maar eens op deze site voor ideetjes op te doen:

http://www.jannekes.nl/index.htm?url=/feestdagen.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij gaan morgen gourmetten.Ik heb vis gehaald voor op de gourmet lijkt mij erg lekker toe.Verder kook ik altijd wat rijst en aardappels extra daar kan je dan in je pannetje een lekker prutje van maken.Ook hebben wij altijd geraspte kaas of mozerella of brie.In je pannetje bak je dan eerst het vlees aan dan wat groente erdoor en als laatste wat kaas.Lekker!!Als er kinderen bij zijn die vinden een eitje bakken ook erg leuk of maak pannenkoekbeslag.
Ik heb een gourmetschotel gekocht met als aanvulling gehakt( daar maak ik kleine hamburgers van of gehakt omgewikkeld in spek).Biefstuk en shoarmavlees.
Maak er een lekkere rundvleessalde bij en fruit is ook altijd goed.

succes ermee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grote familie? Koop een rol shoarma van de plaatselijke Turk, of een kalfshoef, of bij de natuurwinkel een ander kwalitatief bijzonder goed stuk vlees. Verder kun je creatief zijn met de groentes en de prikkers.
Veel plezier in ieder geval :D

Toegevoegd na 2 minuten:
Oja; en de gasten op tafel zelf saus laten maken is ook vrij hilarisch en gezellig. Zoek 3 of 4 recepten op en plaats een gasstel oid naast de gourmet op tafel.
Pannenkoeken, blauwe kaas fondue, taart, minipatatjes (zelf gesneden), snoep, the sky is the limit! Experimenteer er op los, en als het lekker is serveren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ennnn de toko of andere buitenlandse winkels zijn erg inspirerend. Onbekend voedsel is spannend en bijna nooit vies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het luxer moet:

Hele dure wijn en cognac....