Hoe smaakt Mel i Mato? Dit is geitenkaas met honing, een specialiteit uit Catalonië.

Het is me ooit aangeboden in een restaurant in Barcelona, maar omdat ik niet wist wat het was, heb ik het toen niet aangenomen.

Later las ik in een reisgids dat dit een specialiteit uit Catalonië was en vond ik het heel jammer dat ik het niet had geproefd.

Toegevoegd na 36 minuten:
Er moet een streepje (accent aigu) op de "o": Mel i Mató.

Toegevoegd na 1 week:
Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden!

Als ik de kans krijg, zal ik het zeker eens proberen.

Picture for question

Het beste antwoord

De Catalaanse kaas Mató wordt gemaakt van schapen- of geitenkaas. Het is een dagverse kaas. Hij is heel zacht en valt een beetje uit elkaar. Heeft geen korst en wordt traditioneel gegeten (als toetje) met honing (dat is die Mel), suiker en (wal)noten. De textuur is korrelig en de smaak licht zurig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit smaakt in mijn beleving lekker. Maar smaken verschillen uiteraard. Probeer het eens zelf uit. Koop een geitenkaasje , giet er wat honing over, en zet het dan onder de grill gedurende een minuut of 6. Serveer het kaasje op een toastje, heerlijk als voorgerecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel erg lekker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het nog niet echt geproevd maar je kan het ook op en tosti doen, het is een aparte combinatie. je moet er ook van houden maar verder is het wel lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik maak het zelf geregeld als tapas hapje.. gaat er altijd in als koek!
Is zoet..de geitenkaas is zacht van smaak..de honing maakt het speciaal..
maar gewoon geitenkaas bij de kaasboer kopen, op een toastje snijden en een druppel honing er op is zo ongeveer hetzelfde en geeft een goede intentie van de smaak...
ERRUUUG LEKKUR!