Waarom kom ik in Nederland nog steeds geen "doggy bag" tegen in Nederlandse restaurants ?

In de USA is het heel gewoon om een "doggy bag" waarin een container zit met de restanten van de al betaalde maaltijd mee naar huis te nemen, oorspronkelijk bedoeld voor de hond ("doggy bag"), maar de mens at het ook wel eens op hoor, geloof mij nou...!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

In veel Amerikaanse restaurants zijn de porties zo enorm groot, dat je ze niet op kúnt eten. Dan loont het de moeite om de restanten mee te nemen.
In Nederland komen de geserveerde porties veel meer overeen met wat je redelijkerwijs op zou kunnen/willen eten. Het loont dan niet de moeite om voor een paar hapjes nog een doggy bag te vragen.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Er zijn best wel restaurants die dit doen, echter een doggy bag zo als in de USA is hier nog niet, hier krijg je het over gebleven eten mee in een andere soort verpakking, je moet er echter wel specifiek naar vragen.
Echter las ik laatst wel dat er een bedrijf is die dit concept hier wil introduceren, dus in een echte doggy bag verpakking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het in Nederland simpelweg (nog) niet gebruikelijk is.
En bij bijna elk restaurant kun je gewoon vragen of ze de restanten willen inpakken. Doen ze niet altijd, maar vaak wel.

Verder vind ik het ook vrij logisch dat er geen doggy bags hangen in restaurants.
Ten eerste lijkt het mij niet smakelijk om eten in een zakje te doen en thuis weer op te eten.
En ten tweede zal een restaurant ook niet chiquer overkomen als er papieren zakjes in hun restaurant hangen.

En de personen in mijn omgeving die een hond hebben geven hun hond bijna nooit restanten, omdat dit slecht voor ze kan zijn.

Wij hier in Nederland doen dingen die ze daar in Amerika niet doen en zo ook vice versa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik heb het wel eens gevraagd toen ik een gigantisch stuk vlees op mn bord had. Het was heerlijk, maar ik kon het niet op, gevraagd of ik het mee mocht nemen, want het was zonde om weg te gooien. Kreeg het netjes in aluminiumfolie mee :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe het ook, bijv. bij de Chinees - ik heb meestal nauwelijks de helft op, en vraag dan, of ik het mee mag nemen, zodat ik morgenavond verder kan genieten, en niet hoef te koken. Ik heb nog nooit 'rare' blikken gekregen van de mensen die mijn tafel bedienden, en krijg het altijd netjes verpakt mee. En waarom ook niet? Zij kunnen er toch ook niets meer mee, en zouden het moeten weggooien : een halve portie foe yong hai kan niemand iets mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ritsuka en nieuwsgierig.
Precies, zo ervaar ik het meestal ook, maar één keer kon het niet, omdat ''die mogelijkheid er niet was''. Yeah right, welke keuken heeft geen folie.... Kreeg in iedergeval geen fooi ;) xD
zondag
12 jaar geleden
Het is een schande zoveel overgebleven eten er in Nederland in restaurants wordt weggegooid. Heb zelf in een vakantie in een restaurant gewerkt en dit gezien en moeten doen. Wij deden het dan tenminste nog in een ton voor de varkens, maar toch blijft het zonde. Een doggybag zou onmiddellijk overal ingevoerd moeten worden. Natuurlijk niet in de vorm van zakjes die ergens in het restaurant hangen maar zoals in de USA waar het netjes voor je ingepakt wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik deed het laatst bij de pannenkoeken boerderij... Die keken me toch een potje vreemd aan.
Maar ik kreeg netjes een pizza doos met de rest van mn pannenkoek mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar komt bij dat UIT eten gaan hier veel 'deftiger' is dan in Amerika - daar is het heel gewoon (en goedkoper) en zijn in de grote stad zelfs huizen zonder keuken, omdat er drie maal daags buiten de deur gegeten wordt . En de porties zijn er vele malen groter ; er valt ook meer mee te nemen.
En nee, ook in Amerika gaan de restjes niet naar de hond, maar komen ze de volgende dag op tafel. Niet omdat het zonde is om weg te gooien of vanwege het geld, maar het scheelt weer een dag (zelf) koken.
Er ZIJN restaurants waar je om een doggybag kunt vragen, deze zaken vind je op de restaurantwebsite Iens.nl, waar de restaurants te herkennen zijn aan een duurzaamheidprofiel.

Het is gewoon niet gebruikelijk in Nederland en waarom niet? Zie het onderzoek in de link: De meest genoemde reden om niet naar een doggybag te vragen is omdat het niet gebruikelijk is in Nederland (46 procent). 16 Procent van de consumenten schaamt zich er daarnaast ervoor om naar een doggybag te vragen. 17 Procent vindt dat het zuinig overkomt. Ruim één op de vier (28 procent) consumenten heeft eigenlijk nooit nagedacht over het vragen naar een doggybag

http://fhjfactcheck.wordpress.com/2012/02/07/doggybag-toch-niet-vanzelfsprekend/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
En dan hebben we het nog niet eens over de mensen die gewoonweg alles of bijna alles opeten. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit dacht "zou ik maar een doggybag kunnen vragen".
Als restaurant ben je aansprakelijk voor de voeding die je serveert. Als de gasten hun restproducten meenemen en hier bijvoorbeeld na twee dagen pas van gaan eten of bewaren buiten de koeling en hier ziek van worden is het restaurant nog
steeds aansprakelijk. Veel restaurants willen hier dus niet aan beginnen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als van mijn maaltijd iets overblijft, vraag ik gewoon of ze het voor me willen inpakken. Dat doen ze altijd.
Ik vind het zonde om lekker eten weg te gooien als ik er zelf nog een smakelijk ontbijt aan heb.
Er is geen reden om het doggy bag te noemen. Ongeacht of het voor mezelf of voor de hond is.
Volgens mij gebruiken de amerikanen "doggy bag" omdat ze zich er voor schamen dat ze het gewoon zelf opeten. Amerikanen zitten nogal vol (valse) schaamte.
12 jaar geleden
Steeds meer restaurants serveren een zogeheten seniorenmenu. Kwalitatief even goed als een "normaal" menu, maar iets minder van alles tegen een iets lagere prijs. Hierdoor verklein je ook de kans dat er prima voedsel wordt weggegooid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een onzin..ik heb nog nergens jongeren mensen een senioren menu zien eten...niet eens op het menu gezien...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, dat jij het onzin vindt, wil nog niet zeggen dat het onzin is. Diverse goede restaurants hebben een seniorenmenu op de kaart.
je kan in ieder restaurant vragen of je het overgebleven eten mee kan nemen.voor eigen gebruik .maar een doggie bag is er niet, omdat t voedsel niet voor de doggies bedoelt is, het is niet eens goed om honden "mensen maaltijden" te geven..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Marion61 In vroeger tijden kregen honden en katten niet anders dan restjes van de eettafel, de grote bedrijven die in honden en kattenvoer "doen" hebben destijds een wereld gat gevonden .... en ze verdienen er miljoenen (zeker) aan.
Als Nederlanders uit eten gaan dan is dat meestal met een feestelijk gevoel. Het is vele male duurder dan thuis eten, maar de sfeer en het uitserveren van de maaltijd op mooi gegarneerde borden maken veel goed. De meeste mensen die ik ken laten alleen maar staan wat ze niet lusten en de rest eten ze helemaal op: want ze gaan er toch voor betalen. Wat ze niet lusten willen ze ook niet meenemen, dus geen enkele reden voor een doggybag.