Nou die zijn er nog wel, maar niet bij de Toekan (vd Valk). Nee, in de duurdere restaurants en hotels heb je nog wel "echte professionele obers"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja ook bij de v.d. Valk lopen nog obers rond, die worden enkel ingezet bij feesten en partijen als diegene die het feest boekt duidelijk aangeeft dat voedsel en drank geserveerd dienen te worden (kosten zijn dan wel hoger).

Dit is van toepassing in de meeste selfservice restaurants en niet enkel bij v.d. Valk, in de "gewone" restaurants en lunchrooms lopen nog gewoon obers rond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is een echte ober? Ik krijg er een bepaald beeld bij namelijk die van in een zwart pak gestoken oudere man met vlinderstrik met servet om de linkerpols geslagen. Een uitstervend ras, heel soms kom je ze tegen maar in het westen van het land zijn dit soort obers nagenoeg uitgestorven. Ik kom ze af en toe nog tegen in restaurants van gemiddeld niveau en hoe afgelegener je komt, hoe groter de kans dat je ze aantreft. Ze zijn altijd bij de hand, weten ondanks wel heel goed hoe 'het' moet en maken altijd een geintje. Geef je ogen dus goed de kost want de kwaliteit van de bediening in de horeca heden ten dage is erbarmelijk en een goeie ober is goud waard. Het antwoord is, ja ze bestaan nog (met een g op het eind)!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja die bestaan zeker nog. Ze krijgen een opleiding in een hotelschool. Zolang er hotelscholen zijn, zullen er professionele obers zijn. Natuurlijk verdienen ze dan een hoger loon dan ongeschoolde kelners. Daarom zal je ze enkel vinden in dure restaurants en hotels.