In navolging van een vorige vraag : kan het kwaad om beschimmeld brood ( of deegwaar ) te eten ?

Gisteren kreeg ik een beschimmelde deegtortilla geserveerd. Er zat een groenige veeg op . Uit beleefdheid heb ik hem opgegeten ( was bij vrienden ) , maar smaakte "anders". Maar ik heb altijd gehoord dat broodschimmel geen kwaad kan dus ik heb de tortilla opgegeten .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Uit beleefdheid opgegeten?!" Dat meen je toch niet?! Ik zou beleefd zeggen (vrienden of geen vrienden) dat ik geen beschimmeld eten eet!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was een beetje lastig , ik wilde wel wat zeggen maar mijn vrienden hadden hun tortilla al belegd met guacamole en chili en tomaten en salsa en ik vond het te ver gaan als iedereen zijn/ haar eten nu vies ging vinden . Daarom dacht ik : het is maar een beetje en het is maar broodschimmel ...

Het beste antwoord

Het eten van beschimmeld brood kan op zich geen kwaad, indien het niet de moederkoornschimmel betrefd maar wat ik niet begrijp is dat je dat uit beleefdheid opeet als je bij vrienden bent ,bij vrienden kun je toch gewoon zeggen dat er schimmel op lijkt te zitten, je vrienden zullen zich echt niet beledigt voelen, daar ze het brood zelf ook moeten eten,en het zelf vermoedelijk niet gezien hebben, soms is brood extreem vlug beschimmeld en zouden ze zelfs dankbaar geweest zijn indien de betreffende torttilla's net gekocht waren zodat ze dit bij de beterffende winkel konden melden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Beschimmeld brood is in zijn geheel niet meer te eten. Gooi het brood direct weg om verdere verspreiding van schimmelsporen te voorkomen. Groene of zwarte broodschimmel bederft het brood, maar is niet gevaarlijk. Hij kan niet in de mens groeien en dit soort schimmel geeft geen mycotoxines af (stoffen die voedselvergiftiging of andere ziektes veroorzaken), dus zijn er geen nadelige effecten van te verwachten als je ongemerkt een hap beschimmeld brood hebt genomen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Was het nou in het wetenschapskatern van de Volkskrant vorige week, waarin stond dat broodschimmels toch heel schadelijk zijn? Zal het eens proberen te vinden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei , maar die heb ik ook nog , dus ik zal kijken . Had ik dat nou maar gelezen :)
Beschimmelde voedingsmiddelen kun je beter niet meer eten. Je weet nooit om welke schimmel het precies gaat en dus ook niet of hij kwaad kan. Bepaalde schimmels produceren gifstoffen die onze weerstand verlagen of de kans op kanker verhogen. Dit geldt voor bijvoorbeeld de schimmels op roggebrood, noten en mais. Bovendien smaakt beschimmeld voedsel vaak slecht, zoals je zelf hebt ondervonden.

Lang niet alle micro-organismen zijn gevaarlijk, meer dan 90% is onschuldig. Een bedorven product hoeft dan ook niet gevaarlijk te zijn, het kan slecht smaken, maar dat is iets anders. Omdat er een aantal micro-organismen zijn, die wel gevaarlijk zijn, is het beter om gewoon geen risico te nemen, en bedorven producten niet te eten.

Het is ook afhankelijk hoe sterk je maag is, de een zal er geen klachten van ondervinden, de ander zal merken dat hij naar de wc moet om het kwijt te raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Brood dat enkele dagen oud is, wordt dikwijls aangetast door een groene
schimmel. Is die schadelijk voor mens of dier?,

Uw beschimmelde boterhammen voert u zelfs best niet aan de eendjes, Het groene broodpluis behoort tot een van de vele schimmelsoorten uit de geslachten Penicillium of Aspergillus -- op het oog zijn die van elkander niet te onderscheiden. Afhankelijk van de soort scheiden de schimmels meer of minder giftige mycotoxinen in het brood af. Niet zomaar een gifje, volgens de onderzoeksters: er zitten er bij die de huid aantasten en zelfs lever- of nierkanker veroorzaken. Nu kan het natuurlijk dat op uw stukje brood toevallig een schimmel zit die onschadelijk is, want zo heb je er ook,maar te veel moet u daarop niet rekenen.
Overigens zult u de groene schimmels niet alleen in vergeten broodzakken aantreffen, , maar ook op harde gele kazen als Gouda of Parmezaan. Het bovenste kaaslaagje wegschrapen, zoals een mens uit zuinigheid dan geneigd is te doen, volstaat niet om het gevaar te doen wijken. Daarmee wordt enkel het zichtbare bovenste groene schimmellaagje uit de weg geruimd, maar onzichtbaar diep in de kaas zitten nog steeds genoeg zwamdraden verborgen om u ziek te maken. U moet al een behoorlijk diepe kerf maken om er zeker van te zijn dat u alles veilig heeft weggehaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb pas een vraag gesteld over wat de mensen in fearfaktor wel niet te eten krijgen zonder ziek te worden.
Het kwam er op neer dat mensen veel meer kunnen hebben qua eten dan we denken Dus het lijkt me dat van alle slechte dingen die een mens kan eten, beschimmeld brood niet meteen het slechtste is.