Ik heb ooit iets gehoord over: Dit eten wat op het bord lag, was zo lekker, Dat kan nooit beter. En om te voorkomen dta het borfd wordt gebruikt voor iets van mindere kwaliteit , wordt het in stukken geslagen
13 jaar geleden
De oorsprong van het gooien met servies is niet helemaal bekend, maar er zijn twee gangbare theorieën. Aangenomen wordt dat het een onderdeel was van de rouwverwerking na het overlijden van een dierbare overledene. Het kapot gooien van het servies staat symbool voor ‘gecontroleerd verlies’, dit in tegenstelling tot het overlijden van iemand, dat een ongecontroleerd verlies is.
De andere mogelijke verklaring is dat met de borden wordt gegooid om boze geesten te verjagen, het geluid van de brekende borden zou de geesten verdrijven. De kapotte borden worden hierbij gezien als offer om de Goden te vereren.

Wordt er nog steeds met borden gegooid na het eten?
In sommige Griekse restaurants (ook buiten Griekenland) wordt nu nog steeds met servies gegooid, het heeft weinig meer met de oorspronkelijke tradities te maken. Maar toch is het best grappig om zelf een keer je lege bord op de grond kapot te gooien. Houdt er wel rekening mee dat je de borden die je kapot gooit zelf moet betalen. Tijdens je vakantie in Griekenland is dit zeker leuk om een keertje te doen, vergeet niet een filmpje te maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze hoeven het niet af te wassen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoonweg omdat het lekker was en hiermee willen ze dit (laten) bevestigen. Typisch griekse gewoonte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met borden gooien is een oud ritueel om je vreugde en enthousiasme voor een muzikant of danser uit te drukken.

Moderne Grieken kijken neer op deze traditie en de borden werden vervangen door bloemen.
Het gebruik werd zelfs officieel verboden in Griekenland, vanwege te gevaarlijk door de rondvliegende splinters.
Als restaurant heb je nu een speciale vergunning nodig om met borden te gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En de muzikant en danser kunnen hun carriere dan wel vergeten verder, denk ik ;)