U heeft niet genoeg contant geld om de rekening te betalen, u gaat dus pinnen. Hoe geeft u dan fooi, wat is toepasselijk?

U bent heerlijk uit eten geweest in een goed restaurant. Normaal gesproken wordt er een fooi van 10% gegeven, maar u heeft echter maar weinig contant geld of helemaal geen contant geld. U gaat de rekening dus pinnen.

Hoe geeft u dan fooi? Want waarschijnlijk als u het pin bedrag laat afronden gaat de fooi niet naar de serveerder/serveerster maar de zaak? Of zie ik dit verkeerd? Wat is toepasselijk? Is hier een etiquette voor?

Toegevoegd na 1 dag:
Vaak wordt er ook gepind op een anderen locatie dan bij de tafel waar u gegeten heeft. In dat geval kan het voorkomen dat de rekening pas zichtbaar is bij het pinnen. Loopt u dan terug naar de tafel en legt u daar het fooi neer of loopt u naar de serveerder/serveerster? Soms is de tafel al opgeruimd? Wellicht anderen manieren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je fooi wilt geven, dan is het voor het personeel leuker om dit contant te geven, zodat het in de fooienpot gaat, en niet bij de 'inkomsten per giro'. Rond het bedrag naar bovenaf naar een mooi bedrag. Stel, je moet €81,- betalen, betaal dan die €81 met de pin, en geef dan nog €5 of €10 voor in de pot, afhankelijk van wat je het waard vindt. Als je het gehele bedrag gaat pinnen, dan komt het misschien nooit bij het personeel aan en moet er ook nog eens extra belasting over betaald worden. Dat moeten we allemaal, maar voor een 'fooienfeestje' is dat net het extra drankje voor allen :-)

De fooi kan dan alsnog naar het personeel (bediening) gaan, doordat de fooien bij elkaar uiteindelijk een positief kasverschil opleveren. Dit kasverschil kan dan worden verdeeld onder het personeel.

Ik vraag aan degene bij wie ik betaal of de gepinde fooi bij de baas terecht komt, of bij het personeel. Als dat laatste het geval is, pin ik de fooi. Is gepinde fooi voor de baas, dan leg ik apart een cash fooi bij de rekening. (Mits ik cash heb, natuurlijk) Het personeel vindt dit over het algemeen ook een prettige manier van werken.

Niets. Er is jaren geleden bepaald dat bedieningsgeld in de horeca bij de prijs inbegrepen is. Een fooi geef ik alleen als er sprake is van extra diensten die niet bij die prijs inbegrepen zijn. Ik vind fooien klinkklare onzin als er er gewoon geleverd wordt wat er gevraagd wordt, evenals een beleefde en vriendelijke bejegening daarbij van mij als klant. Dat doe ik ook bij mijn cliënten. Geen haar op mijn hoofd verwacht daar 10% extra voor.

Ik heb het voor je nagezocht en de etiquette schrijft het volgende voor: In een café of restaurant geeft u doorgaans 5 tot 10 % fooi, althans als u content ben, want in 1988 is het fooienstelsel in de horeca afgeschaft. Wat u extra geeft is echt fooi. Betaalt u met creditcard of pinpas, geef de fooi dan contant zodat u zeker weet dat degene die u bedient zijn geld daadwerkelijk krijgt. Hebt u geen cash, voeg dan bij betaling een bedrag toe aan de rekening ... Vraag bij het geven van een fooi nooit wisselgeld terug. ... En geef de eigenaar nooit een fooi!

Bronnen:
Hoe hoort het eigenlijk? van Reinildis...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100