U heeft niet genoeg contant geld om de rekening te betalen, u gaat dus pinnen. Hoe geeft u dan fooi, wat is toepasselijk?

U bent heerlijk uit eten geweest in een goed restaurant. Normaal gesproken wordt er een fooi van 10% gegeven, maar u heeft echter maar weinig contant geld of helemaal geen contant geld. U gaat de rekening dus pinnen.

Hoe geeft u dan fooi? Want waarschijnlijk als u het pin bedrag laat afronden gaat de fooi niet naar de serveerder/serveerster maar de zaak? Of zie ik dit verkeerd? Wat is toepasselijk? Is hier een etiquette voor?

Toegevoegd na 1 dag:
Vaak wordt er ook gepind op een anderen locatie dan bij de tafel waar u gegeten heeft. In dat geval kan het voorkomen dat de rekening pas zichtbaar is bij het pinnen. Loopt u dan terug naar de tafel en legt u daar het fooi neer of loopt u naar de serveerder/serveerster? Soms is de tafel al opgeruimd? Wellicht anderen manieren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Als je fooi wilt geven, dan is het voor het personeel leuker om dit contant te geven, zodat het in de fooienpot gaat, en niet bij de 'inkomsten per giro'. Rond het bedrag naar bovenaf naar een mooi bedrag. Stel, je moet €81,- betalen, betaal dan die €81 met de pin, en geef dan nog €5 of €10 voor in de pot, afhankelijk van wat je het waard vindt.
Als je het gehele bedrag gaat pinnen, dan komt het misschien nooit bij het personeel aan en moet er ook nog eens extra belasting over betaald worden. Dat moeten we allemaal, maar voor een 'fooienfeestje' is dat net het extra drankje voor allen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De fooi kan dan alsnog naar het personeel (bediening) gaan, doordat de fooien bij elkaar uiteindelijk een positief kasverschil opleveren. Dit kasverschil kan dan worden verdeeld onder het personeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit geldt inderdaad niet voor elk restaurant, bijvoorbeeld in het restaurant waar ik werk. Waar ik werk is in het systeem (systeem van ETC met touchscreen pc's en handhelds) precies te zien wie welke bestelling heeft opgenomen, wie welke rekening heeft uitgeslagen etc. Het komt ook vaak genoeg voor dat gasten tegen mij zeggen dat ik de fooi zo in eigen zak moet stoppen..
Ik vraag aan degene bij wie ik betaal of de gepinde fooi bij de baas terecht komt, of bij het personeel. Als dat laatste het geval is, pin ik de fooi.
Is gepinde fooi voor de baas, dan leg ik apart een cash fooi bij de rekening. (Mits ik cash heb, natuurlijk)
Het personeel vindt dit over het algemeen ook een prettige manier van werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt dat dit vaak krom geregeld is. Maar het is nooit een slechte zaak om de ober even te bedanken (al dan wel met fooi of zonder). Complimenten zijn altijd fijn om aan te horen.
Niets. Er is jaren geleden bepaald dat bedieningsgeld in de horeca bij de prijs inbegrepen is. Een fooi geef ik alleen als er sprake is van extra diensten die niet bij die prijs inbegrepen zijn. Ik vind fooien klinkklare onzin als er er gewoon geleverd wordt wat er gevraagd wordt, evenals een beleefde en vriendelijke bejegening daarbij van mij als klant. Dat doe ik ook bij mijn cliënten. Geen haar op mijn hoofd verwacht daar 10% extra voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het niet eens met u. Over het algemeen wordt er in de horeca minimaal uitbetaald, en als je ziet hoe hard er vaak door de werknemers gerend moet worden, en hoeveel uitbranders ze van hun baas krijgen, zie ik fooi vaak als een compensatie om de werknemers toch nog een goed loon te bezorgen. Maargoed, iedereen zal mag er/heeft er zijn eigen opvatting over, en dat mag ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens!
Ik heb het voor je nagezocht en de etiquette schrijft het volgende voor:

In een café of restaurant geeft u doorgaans 5 tot 10 % fooi, althans als u content ben, want in 1988 is het fooienstelsel in de horeca afgeschaft. Wat u extra geeft is echt fooi. Betaalt u met creditcard of pinpas, geef de fooi dan contant zodat u zeker weet dat degene die u bedient zijn geld daadwerkelijk krijgt. Hebt u geen cash, voeg dan bij betaling een bedrag toe aan de rekening

...

Vraag bij het geven van een fooi nooit wisselgeld terug.

...

En geef de eigenaar nooit een fooi!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie er geen enkel probleem in om de fooi te overhandigen aan diegene waar je afrekent. En je kunt natuurlijk ook altijd vragen of er een fooienpot is