Indien je in een restaurant je vork en mes neerlegt, en men trekt gelijk het bord onder je neus vandaan, is dat dan service?

Of is het een stille wenk dat je moet betalen en ophoepelen?

Bord is amper leeg, en je legt je vork en mes neer, en alsof de ober/serveerster er op heeft staan te wachten, wordt het bord afgeruimd...

Er waren nog tafels zat vrij...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Ik heb ooit nog eens geleerd dat hier volgens de etiquette een code voor is, en hoe die precies luidt ben ik dus vergeten...
Iets als: vork en mes tegen elkaar aan schuin OP je bord leggen geeft aan dat je genoeg gehad hebt en je bestek NAAST je bord leggen geeft aan dat je nog wat wilt eten. (Maar het kan zijn dat ik ze verwar.)
Hoe dan ook, zelfs als je klaar bent met eten vind ik dat de bediening zou moeten informeren of ze kunnen afruimen. Je bent GAST daar, en je een welkom gevoel geven is mijns inziens de basis daarin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt hoor Hippo +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah gelukkig, is er toch iets blijven hangen van dat boek van Amy Groskamp-Ten Have (ik heb het nog wel ergens ;p).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja die etiquette ken ik ook, maar idd als je net koud het laatste hapje hebt verorberd, even naar achteren zitten en relaxen en na een paar minuutjes, dat de bediening idd VRAAGT óf je uitgegeten bent en het gesmaakt heeft... Eventjes die paar minuutjes voor jezelf :) +1

Andere antwoorden (7)

Dat is onbeleefd en getuigt van een onervaren of chagrijnige serveerster!

Ik zou er direct wat van zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In veel culturen is dat service. Veel mensen vinden het niet prettig na te tafelen met lege schalen en borden op tafel.
Vooral in de VS is dit heel gebruikelijk en absoluut niet bedoeld je weg te jagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, dit verschilt erg per land. In NL zou het buitengewoon bot zijn, in Tsjechie is het heel normaal.
Er zijn wel regeltjes voor, je vork en je mes naast elkaar leggen op "kwart over" op je bord betekend dat je bent uitgegeten. Maar ja kent de ober die regel ook?

Misschien was het laat en willen ze de keuken opruimen en naar huis, weet van mijn zoon dat er heel wat wordt afgemoppert in een keuken als mensen om 21 uur nog komen voor een 4 gangen diner, hoort natuurlijk niet....maar ja.

Maar netjes is het niet dat ben ik met je eens en je kan er ook best wat van zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens etiquette is het enige juiste sein dat je bord afgeruimd mag worden als jouw bestek op 10 voor half op het bord ligt, de vork met de tanden omhoog, het mes met de kartel naar de vork. Het mes ligt boven de vork. Daarnaast dient de ober nog te vragen of het bord meegenomen mag worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Turkije en in Egypte rukken ze ook steeds je net lege bord onder je neus vandaan. Toen ik er in Turkije wat van zei werd mij gezegd dat het Allah niet welgevallig is als een mens een leeg bord voor zich heeft staan. Het was dus niet bedoeld om de mensen het restaurant uit te jagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"+" klopt, heb hier ook ooit iets van gezegd in Turkije en het was dus niet helemaal niet onbeleefd bedoeld
volgens de etiquetten ben je inderdaad klaar met eten wanneer je je vork en je mes naast elkaar op je bord legt. Als je je mes en vork met de handvaten tegenover elkaar op je bord legt geef je aan nog niet klaar te zijn. Hier word in iedere consumptieve opleiding aandacht aan besteed dus zouden de serveerders daarvan op de hoogte moeten zijn. Maar als ze je vragen of je klaar bent met eten en dat is niet zo dan kun je dan toch gewoon zeggen, en dan laat je toch je bord niet meenemen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om antwoord te geven op je vraag, dit is geen service! Het is een onbeschaafd! Een zaalbediende zou beter moeten weten en ik zou er zeker wat van zeggen!