Koken koks zonder zonder kookwekker?

Of kijken ze op de klok? Dan bedoel ik diegenen die in een restaurant achter het fornuis staan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik denk dat je het meest hebt aan het antwoord van een kok, dus bij deze ;) :

Wanneer een kok kookt, gebruikt hij/zij voornamelijk de zintuigen om te beoordelen of een product gaar is.

Aan bepaalde stukken vlees bijvoorbeeld kun je het beste vóelen welke gaarheid het heeft.
Bij andere producten is het belangrijk een bepaalde kerntemperatuur vrij exact te bereiken. Dat kun je beoordelen door een satéprikker erin te steken, er weer uit te halen, en tegen je lip te houden. Zo kun je erg nauwkeurig voelen welke temperatuur het heeft. Ook kun je een thermometer gebruiken.

De tijd die producten nodig hebben om een bepaalde temperatuur te bereiken, is van veel factoren afhankelijk. De grootte van het product, de hittedoordringbaarheid (Het ene stuk vlees is steviger dan het andere, en heeft daardoor langer nodig), de temperatuur van de oven/grill/pan, de temperatuur van het product voor bereiding, enz.
Zoals je ziet zijn er zo veel factoren die meespelen, dat je van de meeste producten onmogelijk een tijd kunt vaststellen die ze nodig hebben om gaar te worden. Daar kun je het beste je zintuigen voor gebruiken.

Nu zijn er ook producten zoals de bekende soufflé, waarvan je niet kunt checken of hij gaar is. Wanneer je de ovendeur open doet om hem te controleren, kun je hem verknallen. In zulke gevallen zijn koks tegenwoordig voorzien van keukenfoefjes die je in de meeste huishoudens niet aantreft: De oven kan d.m.v. een kernthermometer zien hoe warm het product is. Wanneer de gewenste temperatuur bereikt is, slaat de oven automatisch af. Ook kun je hem instellen op een bepaalde tijd. Wanneer ik een chocoladecake in de oven zet, weet ik dat hij na 40 minuten klaar is. Om niet al te veel op te hoeven letten, zet ik hem erin, en na 40 minuten weet de oven dat hij klaar is, en slaat af. zo kan ik mijn aandacht aan de andere 99 zaken besteden die ik te doen heb.

De meeste gerechten die een kok maakt, maakt hij vele keren per dag, en wordt het dus een routinekwestie. Dan gaat het wekkertje binnen in je hoofd vanzelf rinkelen als iets klaar is.
Wekkers en klokken worden in die zin meestal alleen gehanteerd wanneer een gerecht de eerste paar keren geprobeerd wordt, en om aan de hand van de bestelling te kijken hoe lang een gast al op zijn/haar eten wacht. Dit moet natuurlijk zo snel mogelijk, maar mag niet ten koste gaan van het gerecht!

Kortom: Zintuigen, routine, en technisch gemak dienen de kok. Wat hem tegenwerkt? De klok!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bij TopChef kijken ze op een klok. Dus ik denk gewoon op de klok.

Toegevoegd na 3 minuten:
En ik neem aan dat een Chefkok. Zelf een soort klokje in zijn hoofd heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je in een restaurant werkt ben je natuurlijk op hetzelfde moment meerdere gerechten aan het klaarmaken. In zo'n geval gebruiken ze wel een klokje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koks in een restaurant werken zonder een kookwekker, ze hebben hier nu eenmaal meer routine en ervaring mee dan wij, wel kijken ze hij af en toe op hun horloge als geheugensteuntje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meten is weten. Rond professionele koks hangt een soort mythisch sfeertje alsof ze alles op gevoel doen, maar geloof maar dat ze ingrediënten, tijd en temperatuur strict meten. Dat zal niet met een kookwekker zijn (zoveel dingen op het vuur, dan blijf je rinkelen), maar wel met een klok.

Overigens heeft zoiets als temperatuur (hoe warm is de kern van de eendenborst) wel voorrang boven tijd (hoe lang staat hij in de oven).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nope, in mijn keuken periode (hotel restaurant) keken we alleen op de klok om te weten hoe laat we aan iets moesten beginnen. (voorbereiden van een groep eters)

op een gegeven moment kan je zien of iets gaar of klaar is omdat je weet hoe lang iets moet koken, sudderen bakken en wat/hoeveel je in tussentijd kan doen zonder dat de zooi verpieterd. bovendien kan je lang niet bij alle vers gemaakte gerechten niet weglopen vanwege de korte bereidingstijd (vis bijvoorbeeld)

bij de Mc Donalds doen ze alles wel op de klok (vele koks bederven de soep anders?)