Vaak hebben Chinese restaurants een aquarium, waarom?

Het zijn siervissen, dus niet voor consumptie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeievraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
INderdaad. En aparte trefwoorden ;-)
Annswers
13 jaar geleden
leuke vraag en leuke trefwoorden haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat komt natuurlijk uit dat water
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kom er net achter dat e sie vissen staat, niet serviezen...

Het beste antwoord

Volgens een oud Chinees geloof zorgen de vissen in het water door hun beweging voor stroming in het energieveld en dat brengt geluk en zakelijk succes. Maar doordat steeds minder restauranteigenaren dit geloof nog aanhangen en bovendien het schoonmaken te veel werk vinden, verdwijnen de aquaria langzaam maar zeker uit de restaurants.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is bijgeloof. Vissen zijn altijd in beweging. De Chinezen trekken dat altijd-in-beweging-zijn door naar het zakendoen. Als hun zaak ook altijd in beweging is doordat er veel klanten komen, brengt dat veel geld op en brengt het geluk en welzijn. Het gaat er dus om dat ze iets hebben dat steeds beweegt. Het zou ook iets anders kunnen zijn dan vissen, bijvoorbeeld een vogeltje in een kooi want dat beweegt ook, maar dat is niet zo hygiënisch in een restaurant. Een aquarium is bovendien ook nog mooi om te zien en is een sierstuk. Een aquarium trekt dan ook veel bekijks. Vooral bij afhaal-Chinezen is dat handig. Iemand die op een bestelling moet wachten, kan ondertussen genieten van het vissenleven.
13 jaar geleden
De vis staat symbool voor overvloed in de Chinese cultuur.
En het dient uiteraard ook als decoratie

overigens word in china in verschillende restaurants de vissen wel uit het aquarium gehaald.

Toegevoegd na 1 minuut:
Water staat symbool voor welvaart en succes