Mag een particulier voedsel verkopen zonder KvK?

Ik heb een geweldig recept van mijn oma voor bramen/rozebottel jam. Ik wil dit in potjes gaan verkopen, bijvoorbeeld via het internet of op de markt. Heb ik hiervoor een speciale opleiding nodig of moet ik het laten controleren door de voedsel en waren autoriteit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.2K

Antwoorden (3)

een keurmerk is altijd goed.
de kamer van koophandel komt vooral in beeld als je van de jamverkoop echt een bedrijf-je wilt maken.
iedereen kan alles zomaar verkopen via internet.
velen zijn begonnen, zonder opleiding, zonder keurmerk en er kan zomaar een mooi bedrijf en dito product uitgroeien.
vwb de voedsel en warenautoriteit: het is zeker verstandig te informeren hoe dat zij werken, wat het kost etc.

Toegevoegd na 1 minuut:
m.i. mag je dus verkopen zonder KvK
er wordt bijv. ook genoeg verkocht via Marktplaats.
allen die daar verkopen hebben vaak geen KvK-papieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een speciale opleiding of vergunning is niet wettelijk verplicht, maar wel aan te raden als je van plan bent om zelf levensmiddelen te produceren en te verkopen. Uitzonderingen waarvoor je tóch een vergunning nodig hebt is b.v. voor de productie van bepaalde producten van dierlijke oorsprong.
Maar dat betekent absoluut niet dat je zonder meer voedsel kan verkopen, via welk distributie kanaal dan ook, inbegrepen (vrij)markten, braderieën, internet, een eigen winkel, enz. Het gaat niet alleen om het zelf gemaakt voedsel, het gaat ook over het verhandelen van voedsel, dus het is zeer breed.

Een van de belangrijkste eisen is in het bezit zijn van een zogenaamd HACCP-plan of een Hygiënecode.
De eisen voor het verhandelen van levensmiddelen zijn vrij hoog, en je kan heel veel informatie vinden op de site van de NVWA (www.vwa.nl) Check ff de links onderaan.
Specifiek voor braderieën zoals Koninginnedag is er ook een infoblad van de NVWA, zeker nuttig voor je. Zie ook de link.

Als je bedrijfsmatig handelt in levensmiddelen, dan moet je in principe ook geregistreerd staan bij de KvK, omdat je straks ook belasting moet betalen. Het feit dat heel mensen dat niet doen betekent niet dat het niet verplicht is, als je begrijpt wat ik bedoel...

Zelf ben ik controleur van de NVWA ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op de markt mag je het gewoon verkopen. Ik ben trouwens erg benieuwd naar die jam!