Te veel zout door het eten (pastasaus). Is het nog te redden?

Kan je bijvoorbeeld iets doen om de smaak te verbloemen of compenseren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
19.4K

Het beste antwoord

Als tegenwicht van zout gebruik je een paar druppels azijn of citroensap die helpen ook: de smaakpapillen worden afgeleid van de zoute smaak. Wat melk toevoegen werkt ook goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hielp zo hoed dat ik als commentaar van mijn man kreeg dat ik het zout vergeten was.

Andere antwoorden (6)

Met suiker of aardappel in stukjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe er slagroom of kookroom doorheen.
amc
13 jaar geleden
leg er maar even een hele ui in...
ui trekt het zout eruit

Toegevoegd na 2 minuten:
het zout trekt in de ui..
ik heb het nog even aan mijn man gevraagd, die is kok ..
voor het geval ik onjuiste informatie plaats
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een meer ervaren bron kun je niet hebben lijkt me!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook mijn man maakt sauzen wel eens te zout, en danlegt hij er een hele ui in en die neemt zout op en dat helpt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hartstikke fijne tip, die ga ik onthouden! Werkt het ook bij soep? Want daar zit soms al ui in?
Voedsel wat (te) veel zout bevat kan in een gesloten spoelingkring geplaatst worden in ionenwisselaars,
De ionenwisselaars vangen vooral ook Na+ af, wat tegen een H3O+ ion wordt uitgewisseld en de Cl- ionen worden door een OH- groep omgeruild.
Helaas worden ook de andere nuttige minerale zouten en -ionen afgevangen.
Het is wel een gecompliceerde oplossing maar het kan wel.

Een beetje suiker toevoegen is makkelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als je bijvoorbeeld twee keer de hoeveelheid zout er in hebt gedaan moet je de rest ook allemaal verdubbelen. Heel makkelijk dus. En veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aardappel mee laten trekken (en hoe langer je saus pruttelt, hoe lekkerder deze wordt).