Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

oud kookboekje gevonden stond recept in het nederlands geschreven en vermelde 100 gr deh en 250 gr alcaline is er iemand die weet wat het betekent

Toegevoegd na 2 dagen:
terug te komen op de woorden 100 gr deh en alcanlie , na danig veel uit vergroten en ect want het was geschreven in een notaboekje en lang geleden ( het schrijven van toen ) het zou gaan over 100 gr deb ( zou vanille zijn en 2 gr alcali het heeft te maken met een pruimentaart
, weet iemand iets anders
groetjes

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
709

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Alkaline, kaliloog, kun je wel gebruiken om zeep te maken.
Gaat het echt om een KOOKboekje of bevat het ook recepten voor schoonmaakmiddelen en dergelijke?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een alkaline/alcaline neutraliseert zuur, een zuurteregelaar. In theorie kan dit natuurlijk zowat elke base zijn, maar wat het in een recept kan zijn, zou ik zo niet weten. Alkalinewater kom ik wel tegen als ik ga zoeken, maar dat wordt in jouw recept niet bedoeld, anders stond er wel 250 ml ipv 250 gr.

Wat deh is zou ik niet weten...

Toegevoegd na 2 dagen:
Een alcaline (moderne spelling alkaline) is een basezout, zoals soda of calciumcarbonaat. Past zoiets in je recept?

Toegevoegd na 2 dagen:
Ah, hier een stukje gevonden van een kooksite over alkali: "Zuiveringszout, dat ook als natriumbicarbonaat of natriumbicarbonaat wordt het bekend (alkali) is ongeveer vier keer zo sterk zoals bakpoeder." (ws. vertaald met een vertaalmachine)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt hier te gaan om een te maken oplosmiddel.
Of staat 'deh' voor een proces, DEH (dehydrogenase) activity? Maar dan zou er geen 100 gr deh staan...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding