Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom moet je rijst soms wassen, en soms niet?

ik zit hier met een pak biologische pandanrijst, die ik voor gebruik moet spoelen tot het helder is.
het maakt mij niet uit of het rijstwater troebel is, maar wat is de reden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb het uitgeprobeerd, het was geen zilvervliesrijst, niet gewassen, wel plakkerig, maar wel lekker

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Gewassen rijst geeft een mooiere drogere korrel.

De stoffen die van de rijst afkomen kunnen voor troebel water en daardoor plakkerige rijst zorgen.

Sommige rijstsoorten zijn al gewassen, dan staat op het pak dat het niet gewassen hoeft te worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Alleen rijst met vlies hoeft gewassen te worden, omdat deze verontreinigd kan zijn met stof. Bij rijst zonder vlies is dit meestal niet het geval.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of het vlies nog om de rijst zit, maar als dat zo is kan dat nog viezig zijn van het stof. Vandaar dat wassen verstandig is.
Bij witte rijst (zonder vlies) kan het zijn dat het slijpsel van de rijst (bij witte rijst is het vlies eraf geslepen) er voor kan zorgen dat de rijst plakkerig/klef wordt tijdens het koken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms zit er nog wat stof op of kan er nog een stukje gras in zitten. En heel soms zit er nog wel eens van die hele kleine zwarte steentjes in.

Dus altijd even spoelen, je moet maar eens kijken in je pan als je het wast hoe vies het water wordt. Helemaal wit en schuimig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding