Wat voor soort eten is "gezellig"?

Bijvoorbeeld gourmet is duidelijk gezellig of kaasfondue. Wat kan nog meer gezellig zijn voor 6 personen?

Toegevoegd na 14 minuten:
Of andere diner tips wat de groep bij elkaar brengt.

13 jaar geleden
in: Koken
16.1K

Het beste antwoord

wokken met zijn allen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
kan dat thuis ook?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk, waarom niet? Er bestaan ook electrische wokpannen die je op tafel kunt zetten. Van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent goed op de hoogte conan:-) en bij ah hebben ze wok paketten met groenten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn om je hier weer te zien lieve DreamQ! Heerlijk wokken! Ben er gek op!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook lieve Conan! Maar uiteten is ook gezellig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt ook van het gezelschap af... Maar met een Dreamqueen aan tafel zal het vast heel gezellig zijn!!
Annswers
13 jaar geleden
Misschien moeten jullie samen wat gaan eten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach Answers wil heel graag met mijn 2 beste vrienden op gv en dreamqueen maar die laatste woont gigantisch ver weg Schade
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gaat dan toch ook mee annswers?? Kom op gezellig!
Annswers
13 jaar geleden
Ja lijkt me leuk! Ik woon heel dichtbij ;)
Annswers
13 jaar geleden
Wokken brengt iedere groep bij elkaar ;)

Andere antwoorden (20)

Steengrill en raclette, BBQ. Allemaal zaken die je gezellig samen kan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gourmetten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Want dat stond er nog niet :)
Indonesische rijsttafel.
Iedereen schept op wat 'ie lekker vindt.. bord op schoot..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Annswers;

Elk eten dat in de smaak valt bij alle aanwezigen. Als mensen 'gewoon' lekker eten zonder dat het eten als zodanig alle aandacht opeist en het gezelschap kan het goed samen vinden dan komt de gezelligheid vanzelf. Haute cuisine met een stel fijnproevers die meer oog hebben voor de gerechten dan voor elkaar zal nooit een gezellige maaltijd opleveren. Bij gezellig tafelen denk ik dan ook eerder aan overvloedige Italiaanse tafels of uitgebreide Indische rijsttafels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tapas,super gezellig én heerlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gezamenlijke kerstmaaltijd!

Misschien is je vraag verkeerd en is het eten in dit geval ondergeschikt aan de ambiance.

In dat geval moet je uitkijken naar een restaurant waar de sfeer erg goed is, en dan wordt het snel vergeten indien het eten minder goed is.

Als ik kijk naar oude schilderijen: Mensen kijken daarop altijd super vrolijk bij een vleesmaaltijd!

Komt wellicht voort uit het feit dat vlees vroeger gezien werd als een luxe product, daar niet iedereen het kon betalen!

Dus, ga in ieder geval voor vlees!

Oh ja, van een goede wijn bij het eten worden veel mensen ook vrolijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het altijd leuk als iedereen een gerecht maakt, dan ga je elkaars culinaire specialiteiten proeven en heeft iedereen een aandeel. doordat je aan elkaar vraagt wie wat gemaakt heeft, ontstaan er veel gesprekken over en weer en spreek je niet alleen degene die naast je zit en je altijd spreekt, maar ook een ander die je bijvoorbeeld nog niet zo goed kent. daarnaast is het natuurlijk ook leuk om complimenten te geven en ontvangen voor al het lekkers.

Toegevoegd na 2 dagen:
Beste Annswers,

Neem aan dat je binnenkort een etentje hebt/geeft voor 6 personen?

Laat je even weten welk gerecht en type bereiding (samen, aan tafel, wok, gourmet e.d.) je uiteindelijk hebt gekozen?

En natuurlijk het na- en dankwoord voor degene die het idee heeft aangedragen ;).
Altijd leuk en lief: geven en nemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plakjes ossenworst met uitjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mosselen. Lekker uit de grote pan. Een heleboel sausjes en rauwkostjes en stokbrood. MMMM lekker glaasje wijn erbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stokbrood met verschillende soorten kaas en een heerlijk wijntje erbij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf wraps maken! Zet een heleboel bakjes op tafel met dingen die men er in kan doen; bv gekruide kip en gekruid gehakt, mais, tomaat, salsa, kaas, sla, komkommer en wat je verder nog lekker vindt. Zo kan iedereen zelf zijn eigen maaltje maken!

Veel plezier :D

Toegevoegd na 2 uur:
Wat ik helemaal vergeet te melden, gewone vleesfondue! Je gebruikt er eigenlijk hetzelfde voor als voor gourmet (alhoewel, geen pannenkoekenbeslag of eieren, maar das logisch ;-)
Lekkere sausjes op tafel, stokbroodje erbij, wat je zelf wilt!
Zie voor een voorbeeld onderstaande bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen neemt een ingrediënt mee waar je samen soep van kan draaien of boterhammen smeren. Cadeaus meenemen of samen iets maken (menukaart, een wit doek waar iedereen wat op kan schrijven, enz) die je weer naar huis kan nemen schept ook een band.

Je hebt ook van die ritmische spelletjes waarbij je borden of bekers naar elkaar doorschuift. Toespraken of verhalen (zelfs voorlezen, al helemaal bij volwassenen/studenten) is ook erg leuk om te doen. Je kunt live-muziek neerzetten, of een quiz bedenken (letters op de bodem van bekers en dergelijke). The sky is the limit!

Wat kan helpen is meer ruimte creëren, zodat je niet alleen wisselt tussen tafel, keuken en wc, maar ook naar buiten kan of op een dansvloer. Neem iig ook de tijd, zodat mensen niet naar huis hoeven zonder een gevulde maag. Na het eten met zijn allen een stuk gaan lopen is ook super ('promenade digestive' :p).

Kleed het wat aan met tafellakens, waxinelichtjes, een thema misschien zelfs (zoals reizen, dat kan je meteen verwerken in het eten - of een dresscode), dan heb je voorpret.

Schroom niet om uit de kast te trekken wat je hebt aan creativiteit of speelse ideeën: alleen al een idee op zich wat op de avond zelf aan het licht komt is heel bevorderlijk voor de sfeer. En niemand iets verplichten :) Strakke programma's zijn prima, maar vergen heel goed organiseerwerk omdat op zo'n avond de sfeer eigenlijk bepalend is voor wat de stemming nog kan verbeteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elk soort eten kan gezellig zijn!
De voorwaarde moet zijn dat het gezelschap zich goed voelt, elkaar aanvoelt , dus gelijkgestemd is, en de sfeer eromheen al uitnodigt tot warmte en gezelligheid. Een uitnodigend gedekte tafel,
sfeerverlichting, zachte 'easy listening' muziek op de achtergrond, een opgeruimd huis, dat zijn dé ingrediënten voor mij persoonlijk. Vooral de gastgever moet ontspannen zijn en de gasten zich prettig op hun gemak laten voelen en wel al bij de verwelkoming.
Je kunt wokken, gourmetten, fonduen, een schaal met wraps op tafel zetten op de rechaud en allerlei vullingen/sauzen eromheen, een grote pan met mosselen, sausjes,stokbrood, je kunt een lopend buffet maken, waarbij iedereen gezellig met het bord op schoot gaat zitten op de louncheset, (zithoek) je kunt ook een diner in meerdere gangen serveren en ja, zelfs een soep vooraf en een grote pan boerenkool en toetje na, kan gezellig zijn! Elk etentje waarbij een notoire dwarsligger aanwezig is, kan een nog zo gezellig etentje verpesten, het maakt dan niet uit hoe lekker/uitgebreid het is, maar de sfeer kan dan niet meer gered worden. De eerste vereiste voor een gezellig etentje is daarom om gezellige mensen uit te nodigen!
amc
13 jaar geleden
bij de japanner gaan eten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezelligheid maak je zelf als groep, maar het is altijd leuk
om te gaan picknicken (zelfs met een winterjas aan) of een stamppotbuffet te organiseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag ieder een zelfgemaakt gerecht mee te nemen met een bijpassende drank. Zoek onderling uit welke gang iemand gaat maken, zodat je niet uiteindelijk met 3x voorgerecht en 3x nagerecht zit.. Laat bijvoorbeeld 2 amuses, 1 voorgerecht, een hoofdgerecht en 2 nagerechten maken.
Voor alle gezelligheid is het nog leuker om alle gerechten ter plekke te maken, zodat iedereen vanaf de middag al samen is. Erg gezellig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Samen spareribs of drumsticks kluiven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook heel lekker EN heel makkelijk is chinees fondue. In plaats van olie of kaas gebruik je bouillon. Heel lekker zijn lichte vleessoorten zoals kip en kalkoen, gamba's, vis en kleine gehaktballetjes. Als groenten kun je champignons, stukjes paprika, noem maar maar op, gebruiken. Biefstuk is niet geschikt.
Als laatste gang drink je de bouillon op, die na uitgebreid fonduen een werkelijk uitgesproken, "stevige" smaak heeft gekregen.
Als je op internet kijkt vind je genoeg ideeën. Om het extra gezellig te maken kun je de tafel chinees opmaken.
De bijgevoegde link is een suggestie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind allerlei hapjes erg gezellig op tafel, tapas dus.
Maar als je is wat anders wil kan je falafel maken en daar diverse hapjes en alles wat je kan verzinnen bij op tafel zetten om je broodje falafel mee te stuffen. denk aan rode kool, rode ui, diverse olijven, allerhande rauwkost, salades, tabbouleh, hummus, Gegarandeerd succes. Ik heb nog nooit iemand meegemaakt die het niet lekker vond. Falafel is nog vleesloos ook, dus iedereen eet het!
But last not last de gezelligheid komt vind ik ook met de juiste muziek en een goed aangeklede tafel.