Wie heeft er een origineel jam-recept voor me?

Ik heb nu een paar keer jam gemaakt, met succes, wie heeft er nog een verrassend en origineel recept? ..mag ook hartig zijn! Liever geen recept van internet (deze had ik zelf ook kunnen vinden) maar het liefst een persoonlijk recept. Het hoeft geen zoete jam te zijn, hartig mag ook.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot nu toe al heel wat leuke recepten! Dank alvast!

Het beste antwoord

Rode peper jam; heerlijk bij kaas (ook op brood)
1 p sinaasappels ( vruchtvlees zonder witte velletjes)
2 rode pepers ( zonder pitjes, gepureerd)
1 p. geleisuiker,
½ kopje citroensap.
NB; je kunt ook zoete chili`s nemen.

Alles bij elkaar doen, staafmixer erin, 15 min. laten doortrekken. Laten koken en in glazen doen. Lekker op roggenbrood met kaas!

Fruitige kiwiconfiture;
Kiwi`s schillen, in vieren snijden en in dunne plakjes snijden.( harde deel wegsnijden) Kiwi samen met geleisuiker, citroensap, geraspte sinaasappelschil mengen en ca. 6 uur laten trekken. Al roerend laten koken en kort voor het vullen in de glazen een beetje Cointreau erdoor roeren.( van het vuur af).
In plaats van sinaasappelschil kan je ook kleingesneden grapefruit nemen, dan geen cointreau erbij. 6 kiwi-2 grapefruits (verhouding)

Bananen- ananas konfiture;
Ananas (vers) in stukjes snijden, bananen in plakjes (iets minder in hoeveelheid dan de ananas) Saman in een grote pan doen en met de staafmixer pureren, zodat er nog wat stukjes te zien zijn. Geleisuiker erbij en het merg van een vanillestokje. Alles opkoken en ca. 5 min. laten koken.
De pan van het vuur nemen als hij stijf genoeg is en dan enkele lepels witte rum erdoor roeren, direct in glazen vullen. Eten er kinderen mee kan je ook rumaroma nemen.(die kleine flesjes bij de bakspullen in de supermarkt)

Pompoen-appel-kaneel confiture;
Als je met Halloween pompoenvruchtvlees over hebt;
Pompoenvlees kleinsnijden, enkele zurige appels in blokjes snijden, geleisuiker, witte wijn en kaneel erbij en laten koken. Wil je het fijner dan pureren met de staafmixer.
Is ook lekker met i.p.v. appels sinaasappelschil geraspt en sap ervan en kleingesneden stemgember.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

we hadden laatst een vlier - sambuca jam. Gewoon vliejam, maar vlak voor het ingieten er een scheut sambuca doorheen. Lekerrrr!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ananas-gemberjam. Heerlijk voor bij de kaas.

De hoeveelheid gember kun je naar smaak toevoegen. Wel een beetje citroensap doorheen doen, dan wordt het lekker fris.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tomaten jam.

Ingrediënten voor 4 personen.
1 kg rijpe tomaten
1 kg geleisuikergeraspte
Schil van 2 goed schoongeboende citroenen

Sap van 1 citroen

6 goed schoongemaakte en uitgekookte steriele jampotten

Bereidingswijze:

Ontvel de tomaten (even in kokend water dompelen)
snijd ze klein en meng ze in een pan met de geleisuiker, citroensap en -schil.
Breng het geheel aan de kook en laat 10 minuten borrelend koken.
Af en toe roeren. Controleer of de jam dik genoeg is door een druppel op een schoteltje af te laten koelen.
Schep het schuim van de tomatenjam en vul de potten
draai de deksels goed dicht en laat ze ondersteboven op een schone theedoek afkoelen.

De tomatenjam kan als bijgerecht samen met brood, tosti's en plakjes kaas gegeten worden,
samen met een frisse salade.
Dit is een Marokkaanse traditie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Peer, citroen, rozijnen en een kaneelstok mee laten koken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn oma had allerlei vruchten struiken in de tuin en maakte wel eens kruisbessenjam, hele apart smaak!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mint jam: lekker bij lamsvlees, en rode uienconfiture, lekker bij (gebraden) rundvlees