Waarom is geraspte kaas uit een zakje zo beperkt houdbaar als je het zakje eenmaal hebt geopend?

Een blok kaas is veel langer houdbaar!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
26.3K

Het beste antwoord

Het zakje is verpakt onder beschermde atmosfeer, dus zal niet snel beschimmelen of uitdrogen. Als er 'gewone' lucht bijkomt baat de bederving en uitdroging snel, vooral omdat de kleine stukjes kaas heel veel oppervlakte hebben. Een massief stuk kaas heeft dat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat het zo fijn is kunnen er aan alle kanten bacterién bij komen.

Toegevoegd na 38 seconden:
Een groot stuk heeft in verhouding maar een paar kanten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Loenie.
Geraspte kaas heeft een veel groter oppervlak, droogt sneller uit en zodra er door bijvoorbeeld condens een beetje vocht bij komt, kan het gaan schimmelen.
Kaas in een groot stuk heeft relatief veel minder oppervlak, daar zie je dat bij slecht bewaren de randen wel uitdrogen, en er kan schimmel ontstaan, maar omdat het langer duurt voor de kaas uitdroogt gebeurt dat minder snel (en dan kun je nog de schimmel ruim wegsnijden en waarschijnlijk een flink stuk overhouden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat inderdaad om 't grote oppervlak.
Eerdere antwoorden zijn allemaal goed.
Geraspte kaas kun je uitstekend invriezen en zonder smaakverlies na ontdooien weer gebruiken.