Smelt op middelhoog vuur 50 gr. boter en zodra het schuim weg gaat trekken neem je de pan van het vuur.
Voeg nu 60 gr. bloem toe, het best in gedeeltes om klontjes te voorkomen. Het best roer je met een houten spatel. Blijf roeren tot de roux langzaam gaat zweten, zet af en toe even op het lage vuur en dan weer eraf. Het is nl. zaak de bloemsmaak/korreltjes weg te krijgen, want het moet een witte fluwelige saus worden.
Hij mag niet kleuren, vandaar niet te lang op het vuur houden maar hij moet wel garen. Met een houten spaten voel je goed of er nog korreltjes meel in zitten. Het geheim van een goede roux zit hem nl. in het roeren en dit moet wel een paar minuten.Als het nu van de pan loslaat kan je iets eruit nemen en voelen met je vingers of je nog korreltjes voelt, ook kan je het proeven. Is hij mooi glad dan kan je beetje bij beetje al roerend ½ ltr.koude melk toevoegen, tot hij mooi gebonden is. Roer dit met een garde. Als kruiden kan je peper, zout en nootmuskaat toevoegen, ligt eraan waarbij je hem serveert natuurlijk. Een fluwelen roux is niet zo maar even gemaakt. Wil je een goede basisdemo zien, klik dan op mijn bron.

Toegevoegd na 12 minuten:
corr; spaten moet spatel zijn.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Smelt de boter in een steelpan en roer de bloem er door, laat de bloem niet bruin worden.

Roer er, op laag tot matig vuur, beetje bij beetje melk door, maar roer het mengsel steeds eerst glad met een garde voordat er nieuwe melk toegevoegd wordt.

Breng, als circa 2/3 deel van de melk op is, de saus aan de kook en laat de saus even al roerend zachtjes doorkoken.

Breng de saus op dikte met nog zoveel melk als nodig is, kook nog even kort door en breng de saus op smaak met zout.

Houd de saus tot gebruik warm, pas op voor aanbranden, roer er vaak in.
13 jaar geleden
Het is een hele simpele saus,

50 gram boter
50 gram bloem
500 ml. melk.

Smelt de boter in een pannetje en doe de gezeefde bloem erbij. Goed roeren tot er een papje ontstaat. Laat het even pruttelen en doe er dan steeds scheutjes melk bij tot je een glad papje hebt. Beetje zout bij doen en klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met vooral in het begin : geduld....
Je smelt de boter, roert er de bloem doorheen, en laat dit even pruttelen, terwijl je blijft roeren : de bloem moet gaar worden, anders smaakt je saus minder lekker. Dan steeds met hele kleine beetjes de melk erbij gieten, en vooral in dit stadium goed blijven roeren, om te voorkomen dat er klontjes in blijven.
Mocht dit tóch gebeuren, dan kan je met een garde de klontjes nu nog wegkloppen.
Daarna kan je iets grotere scheutjes melk erbij gaan doen, maar elke keer even aan de kook laten komen, vóór je verdergaat.
Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hierbij een lekkere variant!

Ingrediënten voor 4 personen

1/2 l melk
stukje ui
enkele takjes peterselie
50 gr boter
50 gr bloem
zout, peper en nootmuskaat.

Bereidingswijze
Laat de melk met ui en peterselie ruim 5 minuten trekken. Smelt de boter in een steelpan op een laaggedraaide vlam of laat. Neem de ui en peterselie uit de melk. Roer de bloem door de boter en boeg als de boter en de bloem door de boter en boeg als de boter en de bloem een glad mengsel. Vormen een derde deel van de warme melk toe. Roer tot de melk is opgenomen, klop het mengsel glad en voeg de rest van de melk toe. Laat de saus even doorkoeken tot de bloem gaar is. Maak de bloem smakelijk met zout en de specerijen. Klop desgewenst , van het vuur af, een eierdooier en eventueel enkele eetlepels room door de saus.