Pittige rode kidneybonen met rookworst .

Ingrediënten voor 2 personen
1 blik rode kidneybonen,
2 vleestomaten,
1 prei,
1 kleine rookworst,
2 eetlepels slaolie,
1 theelepel suiker,
1 dl. hete tacosaus,
casa fiesta,
4 eetlepels zure room,
25 gr. gefruite uitjes.

Hulpmiddelen
Wok of ruime braadpan

Voorbereiding:
Laat de bonen uitlekken. Leg de tomaten 12 tellen in kokend water, spoel ze af onder de koude kraan en trek de velletjes eraf. Snijd de tomaten in kleine stukjes. Snijd de prei in ringen en de rookworst in plakjes.

Bereidingswijze:
Verhit de olie in een ruime pan en bak hierin de preiringen op matig vuur in ca. 3 minuten glazig. Voeg de stukjes tomaat toe en bak ze even mee. Roer de suiker en de tacosaus erdoor. Voeg de plakjes rookworst toe en laat het mengsel 5 minuten zachtjes pruttelen. Roer de bonen erdoor en laat het gerecht goed heet worden. Roer op het laatste moment de zure room erdoor en strooi de gefruite uitjes erover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Rode kidneybonen in tomatensaus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kipschotel met rode kidneybonen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chili Con Carne met kidneybonen

Toegevoegd na 53 seconden:
Of google gewoon even naar Recepten kidneybonen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mexicaanse salade met sla, maisjes, kidneybonen, stukjes paprika en geroosterde pijnboompitjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik maak er een lekkere burito van.
mengen met wat tacokruiden, creme fraiche erdoor, in een wrap, en even in de magnetron.
ernaast een tomaatje met wat rode ui, citroensap en verse koriander.
is verslavend zo lekker :)
13 jaar geleden
Een eenpansmaaltijd;

je begint met het snipperen van een grote ui, een paprika in blokjes te snijden.
Je bakt een pakje spekblokjes in een hapjespan, doet er de paprika,(of een zakje mexicaanse roerbakgroente)bij, uitgeperste knoflook, evtl wat blokjes tival of quorn reepjes of rookworsplakjes en je bakt alles met mexicaanse kruiden bestrooid. Als alles goed gebakken is de kidneybonen erbij en doorwarmen. Voor de variatie kun je er champignons bij bakken, ananas of taugeh. Laat lekker even pruttelen en doe er naar smaak een scheutje azijn, zout en peper bij.
Lekker met knapperig brood of rijst.
amc
13 jaar geleden
Kidneybonen curry
Gerecht uit Punjab, daar Ramja genoemd. Hartig en robuust.
Bereidingstijd:
20-30 minuten

Ingrediënten voor 4 personen

2 blikjes Rode Kidneybonen

olie

1 TL komijnzaad

1 gesnipperde ui

1 verse groene chilipeper, gehakt

2 teentjes knoflook

2,5 cm gemberwortel of 1 TL poeder

2 EL currypasta

(zoek op Masalapasta voor het recept)

1 TL gemalen komijn

1 TL gemalen koriander

? TL chilipoeder

? TL zout

400 G gepelde tomaten uit blik, gehakt

2 EL verse gehakte koriander

(tip: bevroren koriander gaat ook prima, hakken in bevroren toestand)
Hulpmiddelen
Karahi of Wok
Bereidingswijze
Verwarm olie in een Karahi of Wok en bak het komijnzaad 2 minuten tot het begint te springen. Roer ui, chilipeper, knoflook en gember erdoor en bak alles 5 minuten. Roer de currypasta, komijn, koriander, chilipoeder en zout erdoor en bak 5 minuten.
Voeg de tomaten toe en laat alles 5 minuten sudderen. Voeg de bonen en de verse koriander toe, bewaar wat voor de garnering. Dek de pan af en laat op zacht vuur 15 minuten goed heet worden. Voeg indien nodig water toe.
serveertips
Garneer met de overgebleven koriander. Lekker met mijn Kip Curry en rijst en / of naanbrood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prachtig stukje sleur en pleurwerk van smulweb.
http://www.smulweb.nl/1062553/koken/recept/Kidneybonen-curry
Bonensalade; snel klaar en lekker.

* Witte bonen uit blik
* Rode kidneybonen uit blik
* Rauwe ui
* Zonnebloemolie
* Zout, peper, evt. andere kruiden naar smaak (ik gebruik het liefst de Fennel, lemon and vanilla salt van Jamie Oliver)

Alles uit laten lekken, ui fijn snipperen. Alles bij elkaar kiepen, olie erdoor, kruiden erbij. Door elkaar scheppen, proeven of het goed is. En dan smullen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou kijk, volkorenpasta met vegetarische saus bij voorbeeld. Maar! dat ook de saus wel met van de dieren mag zijn. Dan is het volkorenpasta met zonder vegetarische saus, maar wel niet met zonder saus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een pittige salade:
Kidneybonen, bleekselderij, rode ui, feta en een gesnipperd spaans pepertje. Heerlijk bij een gepofte aardappel met guacamole!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan er lekkere Vegetarische Rode Kidneyburgers van maken.

Een boterham roosteren of even in oven laten hard worden, en dan verkruimelen. De bonen prakken of pureren. De bonen, broodkruimels en flink wat (volkoren)meel en een beetje olie door elkaar mengen, en nog wat dingen toevoegen voor een lekkere smaak, bijvoorbeeld tamari, knoflook, komijn, basilicum en oregano. En dan kan je er kleine burgertjes van bakken.
Heerlijk bij macaroni en tomatensaus.

En als je last krijgt van winderigheid door bonen: vantevoren een tijdje laten weken, extra lang koken met bonenkruid of gember, en het kookvocht goed wegspoelen na het koken. Dan is de gasvorming enorm verminderd en heb je er nauwelijks last meer van.