Hoe heet word zonnebloemolie? Zie uitleg

Heb laatst pannenkoeken gebakken met zonnebloemolie nu las ik toevallig op de fles dat je het niet mag verhitten boven de 180 graden, nu vroeg ik mij af hoe heet wordt het dan in de pan op een gewoon vuur? Hoe heet kan dat dan worden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
34.6K

Het beste antwoord

Als je het vuur niet op tijd tempert kan het zo maar meer dan 200 graden worden. Dan verbrandt de olie dus. En dat ruik je.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zonnebloemolie kun je beter alleen gebruiken voor salades. Arachideolie is heel goed om mee te frituren of te bakken net als maisolie. Meestal staat het op de verpakking waarvoor je olie kan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lege pan op het vuur wordt snel honderden graden heet. En dan verbrandt de olie snel. Maar dat is niet alleen voor zonnebloem olie zo. Elke olie zal op een gegeven moment verbranden / in brand vliegen als je een pan minutenlang leeg op het vuur laat staan.

Je moet dus gewoon je pan geen minuten lang leeg op de pit laten staan. Olie er in, pan op hetvuur, beslag er in.

[http://www.parkietenfreak.nl/a-teflon.php] Een Amerikaans onderzoeksteam besloot de proef op de som te nemen, en heeft tests gedaan met deze pannen. Een lege, merkloze koekenpan met een Teflon coating werd voor dit doel op een huishoudelijke elektrische kookplaat verhit. In 3,5 minuut liep de temperatuur van de pan op tot 391°C. ]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beste olie die je kunt gebruiken in je keuken om te bakken/frituren is arachideolie, zonnebloemolie,maïskiemolie, sojaolie en gewone olijfolie (niet de extra vierge). Deze kunnen allemaal tot 180 graden C. verhit worden.
Er zijn soorten die een hoger rookpunt hebben en die dus heter kunnen worden en dat is avocado olie op de hoogste plaats met 271 gr.C. en de meest professionele olie die door beroepskoks gebruikt wordt als het extra heet moet kunnen is rice branolie ( rijstolie)met 255 gr.C.
Je moet de olie op temperatuur laten komen tot aan het rookpunt en dan lager zetten, dan is hij heet genoeg om in te bakken. Pannekoeken zijn snel bruin en gaar, dus heb je echt geen andere olie nodig die heter kan worden.

Toegevoegd na 10 minuten:
Foutje; het rookpunt ligt op 232 graden C. bij de eerste 4 oliesoorten in mijn antwoord, dat is dus al verbrandend. Zo hoog tot hij rookt mag dus niet, hooguit een beetje lichte walm is al heet genoeg. Als je er een blokje brood in zou gooien, moeten er direct belletjes omheen komen en moet dit zacht sissen en snel bruin worden. Dan moet het vuur al getemperd worden, maar niet helemaal laag natuurlijk, want we willen niet sudderen in olie.
amc
13 jaar geleden
Als zonnebloemolie te heet wordt (180 graden) gaat deze walmen. De hitte kan heel erg oplopen maar je ziet dat het verbrand aan het walmen. Dus dan het vuur omlaag.

Leuke weetjes kun je terugvinden in mijn linkje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonnebloemolie word maximaal 250 graden, boven deze temperatuur ontbrand de olie namelijk