Waarom hebben wij het over een "teentje" knoflook en niet over een "partje", zoals bij sinaasappels?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Koken
12.8K

Het beste antwoord

Knof zelf betekent niets; knoflook is een verbastering van kloflook, dat moeilijk uit te spreken was vanwege de twee l'en die zo vlak na elkaar staan. Klof- in kloflook is een afleiding van het zelfstandig naamwoord kloof of het werkwoord klieven; het verwijst naar de kleine 'kloofjes' tussen de tenen van een bolletje knoflook. Een verwant woord is het Engelse clove, dat gebruikt wordt in de combinatie clove of garlic: 'teentje knoflook'. (Hier duidt clove dus niet de kloofjes tussen de tenen aan, maar juist de tenen zelf.)
AWM
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zo'n hele knol noemt men dan ook een voet en ik denk dat men hier de knoflook eerder kende dan de sinaasappel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zelfde geur als je teen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, mijn voet ruikt anders.