Ik maak vlierbessiroop in schone koffiemelkflesjes met suiker en citroenzuur. Hoe komt het dat het is gaan gisten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Antwoorden (2)

Te weinig suiker?Staat te warm?Niet lang genoeg ingekookt...
fremar
9 jaar geleden
Dit komt omdat je een zeer goed vergistbaar mengsel hebt gemaakt.
Allerhande gistsporen zweven door de lucht en komen onvermijdelijk in je flesjes terecht als je ze vult. De enige manier om dit tegen te gaan is om je flesjes te steriliseren en ook je vlierbessensiroop kokend heet in de flesjes te vullen zodat je de gistsporen doodt.
Als je dit niet doet is het onvermijdelijk dat het boeltje gaat gisten.
Je kan eventueel ook een zekere hoeveelheid alcohol aan je siroop toevoegen zodat je een voor de gistcellen ongeschikt milieu maakt, maar dat maakt de siroop dan weer niet meer geschikt voor consumptie door kinderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De osmotische waarde veranderen door meer suiker toe te voegen om zo een gist-onvriendelijk milieu te creëren zou dan toch mijn voorkeur hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
steriliseren daar moet in principe je voorkeur naar uitgaan het dood niet alleen gistcellen maar ook eventuele bacteriën dit lijkt mij dan ook de beste oplossing goed voor het product goed voor consumptie voor iedereen