Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik maak vlierbessiroop in schone koffiemelkflesjes met suiker en citroenzuur. Hoe komt het dat het is gaan gisten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Te weinig suiker?Staat te warm?Niet lang genoeg ingekookt...
(Lees meer...)
fremar
9 jaar geleden
Dit komt omdat je een zeer goed vergistbaar mengsel hebt gemaakt.
Allerhande gistsporen zweven door de lucht en komen onvermijdelijk in je flesjes terecht als je ze vult. De enige manier om dit tegen te gaan is om je flesjes te steriliseren en ook je vlierbessensiroop kokend heet in de flesjes te vullen zodat je de gistsporen doodt.
Als je dit niet doet is het onvermijdelijk dat het boeltje gaat gisten.
Je kan eventueel ook een zekere hoeveelheid alcohol aan je siroop toevoegen zodat je een voor de gistcellen ongeschikt milieu maakt, maar dat maakt de siroop dan weer niet meer geschikt voor consumptie door kinderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De osmotische waarde veranderen door meer suiker toe te voegen om zo een gist-onvriendelijk milieu te creëren zou dan toch mijn voorkeur hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
steriliseren daar moet in principe je voorkeur naar uitgaan het dood niet alleen gistcellen maar ook eventuele bacteriën dit lijkt mij dan ook de beste oplossing goed voor het product goed voor consumptie voor iedereen

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding