Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waardoor wordt pastinaak zo romig na het pureren?

Vandaag heb ik voor het eerst pastinaaksoep gemaakt.
Mijn partner werd niet enthousiast door mijn idee.
Ikzelf wilde het gewoon proberen. Ik kook graag, maar had nog nooit pastinaak
bereid.

Nou, wat was die soep lekker.
Met weinig ingrediënten: prei, knoflook, pastinaak, bouillon en nog wat kruiden en de staafmixer, ontstond een heerlijke romige soep. Zonder room, boter, melk etc was de textuur zalig. Partnerlief vond dat ook.

Maar, waardoor ontstaat die romige structuur?
Tijdens het schoonmaken van de pastinaak leken het wortels.
Maar gepureerde wortels zijn niet zo dik, homogeen en smeuïg.
Heeft het te maken met zetmeel of zo?

Ik ben fan!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Pastinaak krijgt zijn romige textuur na het pureren doordat het van nature veel zetmeel en vezels bevat.

Wanneer je pastinaak kookt en daarna pureert, maken deze zetmelen de soep dikker en zorgen ze voor die mooie, gladde structuur. Dit is anders dan bij gewone wortels, die minder zetmeel hebben en daardoor niet zo romig worden.

Daarnaast bevatten pastinaken ook nog eens wat suikers, wat de smaak zoet en vol maakt, waardoor het nog lekkerder aanvoelt!

Wie heeft er nog meer lekkere recepten met pastinaak die goed gelukt zijn? Deel je tips en ervaringen!
(Lees meer...)
20 minuten geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing