Wat kun je allemaal nog meer doen met verse munt?

Behalve thee van zetten? Ik heb een flinke pol die almaar uitdijt (heb hem wel in een pot ivm woekeren). Het is een mentha piperita en ik wil er eigenlijk wel wat meer mee kunnen doen dan alleen maar thee van zetten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
14.3K

Het beste antwoord

Doe partjes tomaat, grof geraspte komkommer( of blokjes, plakjes) en bolletjes meloen in een slakom. Roer fijngehakte mint door een lekkere yoghurt en schenk dit door de salade. Peper en zout naar smaak. heerlijk fris!

Mint is ook lekker door de tzatziki, wist je dat?

Heel vroeger brachten de romeinen al hun wijnen en sauzen met munt op smaak en vrouwen die toen stiekem wijn dronken en bij betrappen hierop de doodstraf te wachten stond, verbloemden hun ademlucht door te kauwen op munt en honing. Is dus ook al een frisse ademtip.

Hete muntthee met wat eucalyptusolie is heerlijk om mee te stomen als je verkouden bent.
De thee kan ook goed dienen om een compres mee te maken bij hoofdpijn.

Als je een zieke gaat bezoeken doe dan wat munttakjes door het boeketje bloemen dat je meebrengt. De geur doet iemand goed.

Was een bosje pepermunt, doe ze in een pan met water en laat ½ uur pruttelen. Zeef dan door een doek.Vermeng ½ ltr van dit sap met350 g. suiker. Giet in een pan en laat 15 min. pruttelen. Giet de siroop die je nu gekregen hebt in schone flessen. Doe er evtl. groene kleurstof bij. Kinderen zijn hier vooral dol op,pepermunt- siroop verdund met water.

20 g.valeriaanwortel
20g. kamille
20g.pepermunt
Mengen, heet water erover(¼ ltr. op 2 theel.) Zoet de thee met honing en drink met kleine slokjes. Helpt bij bijv. menstruatieklachten. Werkt kalmerend en ontspannend.

Door 6 el. pepermuntblad+ 6 eetl.duizendblad door 300 ml.soja-,olijf-,maïs-,notenolie te mengen en dit te verhitten
(30 min.au bain marie) heb je een heerlijke kruidenhaarolie
warm door je haar kneden,½ uurtje inlaten werken onder een handdoek en daarna 2keer goed uitwassen. Maakt je haar lichter en sterker,bevordert de groei.

Gezichtslotion;¼ l.water met pepermunt(bloem en blad)15min. pruttelen.Afkoelen,zeven en met 50.ml. hamameliswater mengen In een donker flesje bewaren. Goed schudden, koel bewaren.

Samen met onbespoten sinaasappelschil die je laat drogen + pepermuntblad, tussen vingers fijnwrijven met zeezout. Bij het tandenpoetsen hiervan iets op de borstel helpt goed bij terugtrekkend tandvlees. het versterkt je tandvlees.

Toegevoegd na 16 minuten:
Zo heb ik tips voor kruidenzeep zelf maken met pepermunt,kruidenbad,een heerlijke kruiden-bloemenpotpourri, een opgehangen bosje houdt vliegen op afstand,ingemaakte appels met munt en vanille, pepermuntazijn, lichaamspoeder met maizena, munt en talkpoeder.... Als je interesse hebt in iets hierboven, moet je maar mailen
Bronnen:
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

1) Mengen door sla, zure room of yoghurt voor een frisse smaak.
2) Gebruiken als decoratie op je bord.
3) Drogen en het in een geurzakje stoppen en tussen je kleren leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Munt wordt in de keuken gebruikt als smaakmaker in gerechten met lams- en schapenvlees, dressings en thee, vruchtendrank en zelfs warme chocolade.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mojito's maken. Zie bron hieronder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor dit warme weer een fantastische dorstlesser met munt.

Yoghurt, ijskoud water, een snufje zout en fijngehakte blaadjes munt.
Eventueel kun je er ook geraspte komkommer door doen.

In de Afghaanse keuken heet deze drank: Doegh (zie bron 1) In de Turkse keuken: Ayran (zie bron 2)