is bijenwas eetbaar of bruikbaar als bakvet?

bijenwas is los en zuiver te koop maar zit ook in waskaarsen, div. poetsmiddelen en huidcremes waaronder lippenbalsems.
Ongetwijfeld kun je eieren, biefstukjes of pannenkoeken wel bakken in bijenwas maar is dat dan veilig eetbaar?

2 jaar geleden
in: Koken
2.6K
tinus1969
2 jaar geleden
Eetbare bijenwas bestaat (en heeft dan nummer E901), maar niet alle bijenwas is geschikt voor consumptie.
tinus1969
2 jaar geleden
Heb je een speciale reden om bijenwas te willen gebruiken?
TurfGraver
2 jaar geleden
Laat de was aan de bijen. ;)

Antwoorden (1)

Eetbaar
Onbewerkte bijenwas is eetbaar en is goedgekeurd voor gebruik in voedsel in de meeste landen en in de Europese Unie onder het E-nummer E901.

Bakvet
“Ongetwijfeld kun je eieren, biefstukjes of pannenkoeken wel bakken”: nee, ongetwijfeld krijg je dan problemen.
Pas op dat smeltende bijenwas nooit zijn ontvlammingspunt van 200 graden Celsius bereikt, om brand te voorkomen.
SimonV