Wat zijn goede pannen waar geen teflon in zit?

Ik zoek een goede pan maar doordat ik vogeltjes heb wil ik geen pan met teflon die giftige dampen verspreid. Op internet heb ik 2 merken gevonden de "scanpan" (wel erg prijzig) en "Braet". Ik koop niet graag via internet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.4K
Cryofiel
13 jaar geleden
Teflon kan inderdaad gifstoffen verspreiden - maar dat gebeurt alleen als je een lege teflonpan op een hoog vuur zet. Dat doe je niet, mag ik hopen. Als je gewoon bakt en braadt, verspreidt de boter of de olie meer gifstoffen dan het teflon. Wil je je vogels beschermen, dan moet je dus allereerst zorgen dat je geen boter en olie meer gebruikt; pas als je dat grote gevaar hebt weggenomen, heeft het zin je zorgen te maken over de kleinere gevaren, zoals die van teflon.

Antwoorden (4)

BK heeft hele goede pannen zonder teflon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kom op, denk je echt dat als je pannen met teflon gebruikt dat je vogeltjes er schade van ondervinden? Get alife!

Toegevoegd na 51 seconden:
Maar Swiss heeft toppannen zonder teflon hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de mensen die toch graag een anti-aanbakpan willen blijven gebruiken, maar daarnaast huiverig zijn om het te gebruiken met het oog op de gehouden parkieten of andere vogels,heb ik een alternatief gevonden.
Namelijk pannen van het merk Braet.

Zelf heb ik afgelopen zomer 2 pannen van dit merk aangeschaft.
Hier zit een anti-aanbaklaag in van een soort leisteen.
Eerder deze week heb ik navraag gedaan bij de fabrikant en deze heeft mij bevestigd dat er in de groene pannen die zij verkopen absoluut geen teflon in verwerkt is.

Ik moet hier echter wel 2 kanttekeningen bijmaken:

1. De pannen zijn niet geschikt voor de vaatwasser.
De anti-aanbaklaag is echter van dusdanige kwaliteit dat een borstel met wat water ruim voldoende is om de pan goed schoon te krijgen.

2. De groen-gekleurde pannen zijn voor alle kookbronnen geschikt, behalve voor inductie.
Men verkoopt wel pannen die geschikt zijn voor inductie, maar let op: deze zijn wél voorzien van teflon.

Naast het teflonverhaal, zijn de pannen uitermate vriendelijk in gebruik, hoeft men weinig vet te gebruiken en dient er op lage temperaturen te worden gebakken, iets wat de kans op verbranding van etenswaar verkleint.

Voor de mensen die meer info wensen: www.braet.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Braet, die kende ik nog niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de link naar braet werkt niet
Mijn favoriete braadpannen zijn van "Fissler". De mijne heb ik al zeker 30 jaar en ze zien er nog steeds uit als nieuw. Ze hebben een lekker dikke bodem, al of niet met sandwichlaag ( zo`n geribbelde bodem) zijn van roestvrij edelstaal en als je ze regelmatig onderhoudt, blijven ze je je leven lang tegemoet blinken. Het eten blijft ook goed warm en de pan kan tegen een stootje. Alle waar is naar zijn prijs en dat geldt ook voor deze pannen. Ze zijn niet echt goedkoop, maar niet overdreven duur en ze gaan denk ik wel een levenlang mee.
amc