Hoe kan ik het beste zwarte vlekken in oven schoonmaken?

Mijn oven is vrij nieuw maar een tijdje niet schoongemaakt. Nu heb ik de meeste vetvlekken en etensresten er uit geboend, maar op de bodem blijven zwarte plekken zitten. Het is glanzend en als ik met mijn nagel over de bodem ga dan is het helemaal glad. Je voelt dus geen verschil in hoogte als je over de zwarte vlek gaat. Het is dus superdun, er niet af te boenen en glanzend zwart. Hoe krijg ik dit er af?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Koken
22.4K

Antwoorden (3)

Als het emaille is, voorzichtig met een roestvrij staalwol spons en wat zeep. Eerst checken of er geen krassen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het lijkt erop dat de laag in de oven dusdanig beschadigd is dat de vlek niet weg zal gaan omdat hij er echt ingebrand is. Soms krijg je hem toch nog weg door te boenen met een Brillo sponsje. Maak het niet te nat en even flink boenen op de vlek.
Mijn ervaring is dat dit de fijnste sponsjes zijn voor zo'n klus en ze beschadigen niet als je het met beleid doet.

Je kunt het ook proberen met een papje, gemaakt van zuiveringszout, ammoniak en azijn. Hiermee smeer je de oven in en laat het een kwartiertje intrekken. Daarna kan je het met een nat (microvezel) doekje of spons weghalen...wel goed naspoelen met schoon water. Kijk dan wel eerst in de beschrijving of jouw oven bestand is tegen agressieve stoffen.
amc
5 jaar geleden
HG oven reiniger doet wat het beloofd