Hoe kan je zakken met zip sluiting (sous-vide te koken) goed vacuum krijgen zonder vacumeermachine?

Ik heb voor het sous-vide koken (op lage temperatuur, voedsel zit dan in een plastic zak) zakken gekocht met zipsluiting. Het is de bedoeling dat er dan geen lucht meer in de zak zit, want dan maakt het warme water minder goed contact met het voedsel.
Ik wil geen vacumeer apparaat kopen (die dan meteen sealt), dat zijn grote apparaten en daar heb ik geen plaats voor in mijn keuken.

5 jaar geleden
in: Koken
4.3K

Antwoorden (1)

Druk eerst met de hand alvast zoveel mogelijk lucht uit de zak. Druk dan de zak dicht tot ongeveer driekwart deel onder de strip. Gebruik een vinger om het laatste stukje open te houden. Hou de zak nu tot aan de rand onder water. Gebruik hiervoor het water dat al in de sous-vide bak zit.

Het water is zwaarder dan de lucht in de zak, dus zorgt ervoor dat de lucht naar boven wordt ‘gedrukt’. Als alle lucht naar boven is gekomen, druk je het laatste stukje van de strip dicht.
- - -
* driekwart deel van de strip (van i.p.v. onder).
Toegevoegd op 13 oktober 2018 15:46: tekst
Amadea
5 jaar geleden
crispy
5 jaar geleden
Prima tip, maar niet met het water dat al in de sous-vide bak zit. Dat is al op temperatuur (in dit geval 74 graden).
Overigens maakt deze methode het niet echt luchtvrij, er blijft nog best wel wat lucht omheen zitten omdat de waterdruk niet voldoende hoog is. Je zult de lucht er toch uit moeten zuigen op een of andere manier.