Kunnen soepballen nog twee à drie dagen later in de reeds afgekoelde soep?

Ik heb tom.soep bewaard in de koelkast en kwam zojuist de soepballen tegen (vergeten erin te doen). Kan dat nog en moet het dan opnieuw koken, zo ja, hoe lang?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Koken
6.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Is het beter om nieuwe te maken bv groentesoep. (Mijn man mag alleen voedsel zonder te prakken - maagdarmkanaalinfectie).
Het gaat op een soap lijken. Vragen aan vrienden heeft geen zin, zij zijn geen van allen kookexperts.
paulus811
5 jaar geleden
Soep, zeker tomatensoep, zit drie dagen later tegen de maximale houdbaarheid aan. Het risico is dat de soep zuur wordt. Je kunt eraan ruiken en als het nog goed ruikt gewoon gebruiken. Ik zou de balletjes apart even bakken en pas daarna in de soep doen, want die zijn waarschijnlijk niet zo oud als de soep. Ook daar even aan ruiken voordat je aan de slag gaat....
paulus811
5 jaar geleden
Waarschijnlijk NET zo oud als de soep is wat ik wilde zeggen...

Het beste antwoord

Het ligt er net aan wat je in de soep hebt meegekookt...zit er prei in dan is hij vaak eerder zuur. Stukjes groenten of vermicelli/pasta worden snel pap als je de soep weer laat koken en zit er room in dan kan je hem ook niet lang bewaren. Normaliter breng je resten soep niet weer aan de kook, maar laat je die alleen warm worden.

Vegetarische tomatensoep kan je vaak na 1 week nog eten... proef en ruik eraan en kijk of je er nog geen 'waas' over ziet. Zure soep ruik je meteen. Zolang hij gewoon ruikt en nog goed smaakt kan je hem nog best eten.

Ik zou de balletjes even apart koken in wat kokende bouillon (of water met 1 tabletje even aan de kook brengen). Laat daarin de balletjes even garen.

Is de soep zonder stukjes groenten of andere vulling, dan kan je de balletjes ook in de soep zelf laten meekoken. Er zit dan immers niets in wat stuk kan koken of te zacht wordt.
Je kunt er trouwens ook nog iets bij doen om toch niet dezelfde soep als pas geleden te eten. Denk aan ringetjes prei, maiskorrels, paprikastukjes, broccoli enz.
amc
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Daar heb ik iets aan: apart koken en garen, niet aan gedacht.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@amc, Dat kunt je toch vinden via Google, zou je denken. Neen dus, dat vind je pas als je het weet.
https://overetengesproken.nl/soepballetjes/
amc
5 jaar geleden
Ik ga altijd uit van mijn eigen ervaringen, want daarvan weet ik of ze kloppen of niet. Inderdaad, als je iets weet kan je ook specifieker zoeken bij Google of een andere zoekmachine.