hoe maak ik een gietijzeren grillpan schoon?

Er blijven altijd resten achter na het grillen. Heb hem goed voorbehandeld met olie maar toch hou ik deze resten. Tips voor anders gebruiken en schoonmaken zijn welkom!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Koken
11.5K

Antwoorden (2)

Mocht je de pan nog beter willen schoonmaken dan kun je ook een beetje zout in de pan doen en verhitten. Liefst wat grotere korrels, zoals zeezout. Zodra de pan begint te walmen kun je met een doek of keukenpapier de pan schoon schrobben met het zout. Je zult zien dat het zout verkleurd. Gooi na het schrobben het zout weg en was de pan met water. Doe daarna een druppel olie (liefst arachide olie, geen olijfolie) en veeg deze met een papiertje over de hele pan.
5 jaar geleden
Maak je gietijzeren pan nooit schoon met afwasmiddel, maar gebruik alleen heet water. Smeer de pan voor het opbergen in met een heel dun laagje olie om de pan vet te houden en tegen roest te beschermen. Hardnekkig aangebrande resten verwijder ik met een houten sateprikker, maar naarmate ik de pan langer gebruik hoef ik dat minder vaak te doen.

Laatste tip is om je eten wat je gaat grillen van een laagje olie te voorzien en niet de pan in te vetten. De olie loopt anders tussen de ribbels en gaat alleen maar spetteren.
paulus811